In vivo comparison of hip separation after metal-on-metal or metal-on-polyethylene total hip arthroplasty

RD Komistek PhD, DA Dennis MD, JA Ochoa PhD, BD Haas MD & C Hammill BS

Journal of Bone and Joint Surgery, 84-A:1836-1841; 2002.

דר’ אורי גבעון, עורך

התערערות מישתלים של מפרק ירך, בעיקר באנשים צעירים יחסית מהווה את אחת הבעיות המטרידות את האורתופדים בימינו. שחיקת הפוליאתילן המהווה חלק מהמישתל גורמת לתגובה תאית דלקתית סביב המישתל ולהתערערות הדרגתית. סימולציות ומודלים מתמטיים המתבססים על תנועות מפרקי ירך תקינים לא הצליחו להדגים את תבניות השחיקה שנמצאו במישתלים שהוצאו וההשערה היתה כי לאחר התקנת המישתל חל שינוי בגיאומטריה ובביומכניקה של מפרק הירך. לאחרונה הוכנס לשימוש שיקוף רנטגן וידאו שאיפשר לזהות תנועת התרחקות בין ראש הירך ובין המרחשת. החוקרים השתמשו בשיטה זו כדי להשוות שני סוגי מישתלים.

שיטות.

נבדקו 20 חולים, אשר 10 מהם טופלו במישתל מתכת מתכת (גם ראש הירך וגם המרחשת עשויים ממתכת) ו-10 טופלו עם מישתל קלאסי (ראש ירך מתכתי ומרחשת מפוליאתילן). בכל שאר ההיבטים לא היה הבדל בין החולים אשר נותחו כולם בידי אותו מנתח, בגישה אחורית תוך תפירה של הקופסית והמסובבים החיצוניים בתום הניתוח, מרכיב הירך הוכנס עם צמנט והמרחשת היתה מסוג press fit. לכל המנותחים היה ציון ירך לפי Harris גבוה מ-90 (מקסימום 100), לאיש מהם לא היתה צליעה, כולם היו מסוגלים לבצע הרחקה של הירך (אבדוקציה) נגד כוח הכובד ולאיש מהם לא היה קיצור של הרגל המנותחת. זמן המעקב היה 22 חודשים בממוצע בקבוצת הפוליאתילן ו-19 חודשים בקבוצת המתכת.

כל הנבדקים צעדו על מסלול הליכה מאוזן וצולמו בשיקוף רנטגן וידאו. המרחק בין חלקי המישתל נבדק באמצעות תוכנת מחשב שבנתה מודל תלת מימדי. התוכנה נבדקה והוכחה כמדויקת קודם לניסוי. הערכה סטטיסטית בוצעה באמצעות מבחן student t.

תוצאות.

בכל הנבדקים מקבוצת המתכת לא נמצאה תזוזה שהיתה גבוהה מסף הדיוק של המכשיר (0.75 מ”מ). בכל הנבדקים מקבוצת הפוליאתילן נמצאה הפרדה גדולה מ-0.8 מ”מ בין ראש הירך והמרחשת, והתזוזה הממוצעת היתה 2 מ”מ (0.8-3.1). גם בזמן התזוזה היה מגע בין ראש הירך והמרחשת בחלק החיצוני עליון, ונראה שהראש הפעיל pivot על חלק זה של המרחשת. ההבדלים בין הקבוצות היו משמעותיים סטטיסטית.

דיון.

במחקרים קודמים נמצאו תזוזות של הראש במישתלים מכילי פוליאתילן בתנועות שונות. במחקר זה נמצא כי גם בהליכה קיימת תזוזה של ראש הירך מתוך המרחשת עקב כוחות אינרציה הפועלים עליו.

מפרק הירך התקין מיוצב על ידי רצועות ומבנים אחרים ברקמה הרכה, שרובם נכרתים בעת ביצוע החלפת מפרק הירך במישתל, ולכן אין לצפות לביומכניקה תקינה של מפרק הירך לאחר החלפה. החלקה של מפרק הירך היא בעלת פוטנציאל לגרום לנזק למרחשת הפלסטית, להפעיל כוחות לא סימטריים ולגרום לשחיקה, לייצור חלקיקי פוליאתילן זעירים הגורמים בהמשך להתערערות המישתל.

ההחלקה של ראש הירך פנימה והחוצה גורמת להעמסה של המרחשת הפלסטית, ובחישוב פשטני נמצא כי הכוח העודף המופעל על המרחשת הוא N289.5. הכוח המופעל על הזווית החיצונית העליונה של המרחשת תגרום לשחיקה מואצת באזור זה.

שחיקת הפוליאתילן במישתל היא תהליך המושפע מגורמים רבים. כאשר פעלו על המרחשת כוחות בכיוונים רבים היתה שחיקה רבה יותר מאשר במקרים בהם פעלו עליה כוחות בכיוון אחד בלבד. שיטות שונות להדמיה של הכוחות הפועלים על המישתל לא התאימו לממצאים במישתלים שהוצאו, וייתכן כי הוספת ההרחקה של הראש מהמרחשת לנוסחה תאפשר להגיע לתוצאות נכונות יותר. המחברים משערים כי הכוח העודף פועל על המרחשת עם חזרת הראש שהוסט למקומו מייד לאחר נחיתת כף הרגל.

המבנה הצמוד יותר של מישתל מתכת-מתכת מאפשר יצירת שכבת נוזל סינוביאלי דקה בין חלקי המישתל, דבר המגביר את היציבות ומונע את התזוזה שנצפתה במישתלי מתכת-פוליאתילן. היציבות הפנימית של משתלי מתכת-מתכת גבוהה יותר מזו של מישתלי מתכת-פוליאתילן והם יוצרים סביבה קינמטית בריאה יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה