מהפכה בתחום הטיפול בכאב גב הנובע מבקע דיסק בין חולייתי

קבוצת חוקרים שוודית מקווה למהפך בתחום הטיפול בכאב גב הנובע מבקע דיסק.

מטרה
מטרת החוקרים לקחת חולים עם בקע דיסק וגנשת פעילה ופשוט לכבותה ע"י נתינת נוגדן מונוקלונלי בשם infliximab .
הנוגדן שהינו תרופה הניתנת כיום בחולים עם דלקת פרקים [RA]ומחלת קרון חוסם את פעילות המרכיב הדלקתי הפעיל בבקע דיסקה בין חולייתית.

עבודה מבוקרת אקראית, בה נכללים 25 חולים, מתבצעת בימים אלו באוניברסיטת גוטנבורג בשוודיה. כיום קיימות למעשה שתי שיטות טיפול עיקריות בגנשת כתוצאה מבקע דיסק ושתיהן אינן ממלאות את כל ציפיותינו. שיטת הטיפול השמרני כוללת ברוב המקרים החדרת ביטחון לחולה וסבלנות ורק במיעוט המקרים כל הארסנל הטיפולי אינו יעיל. שיטת הטיפול הניתוחי מוצדקת רק באחוז קטן ביותר של חולים. לבקע דיסק סימפטומטי שני מרכיבים האחד מכני והשני כימי. טיפול ניתוחי מכוון למרכיב המכני אך אינו מטפל כלל בגירוי העצבי שנגרם משורה של תהליכים ביולוגיים, ולכך בדיוק מכוונת שיטת הטיפול השלישית ואשר בה יש להתחיל מיד בשלבים המוקדמים של בקע דיסק סימפטומטי.
מחקרים מוקדמים כבר הוכיחו שחומר הדיסקה גורם לשורה של תהליכים דלקתיים כאשר הוא בא במגע עם החומר העצבי.
TNF-ALPHA TUMOR NECROSIS FACTOR ALPHA ממלא תפקיד חשוב בתהליכים אלו ובעיקר בתהליך של הפיכת דיסק אסימפטומטי לסימפטומטי. את ה- TNF יש לחסום ולכך פותחו שתי תרופות ופעולתן זאת מעכבת את הנזק לחומר העצבי. שתי התרופות הן :INFLIXIMAB ו-ETANERCEPT .
ההחלטה לבצע נסיון מבוקר בבני אדם לא היתה קלה שכן הדאגה באשר לתופעות הלוואי של הטיפול רבה ובעיקר כאשר נלקחת לפרקי זמן ממושכים.נשאלה גם השאלה האם מוצדק לקבל תרופה כה יקרה [2500 דולר לעירוי אחד] במחלה אשר ניתן להגדירה כ- self limited . כוונת החוקרים לטפל בתרופה לפרקי זמן קצרים. חוסמי TNF יהיו יותר סלקטיביים ופוטנטיים מסטרואידים הגורמים למעשה להפרעה ביצירת ה- TNF וגם זאת בצורה חלקית, אך לא בחסימת פעולתו. בסופו של דבר הטיפול בחוסמי TNF יהיה זול בהרבה מטיפול שמרני ממושך ולבטח מטיפול ניתוחי.
לפני תחילת המחקר נשארו מספר שאלות פתוחות :
בעייתיות התיזמון של תחילת הטיפול שכן יש להחילו עם תחילת היווצרות הנזק לעצב והרי רוב החולים מגיעים לרופא רק לאחר ימים / שבועות מתחילת ההתקף. אין כל מושג כמה טיפולים יש לתת ואין כל ידע מדוע דיסק אסימפטומטי הופך להיות סימפטומטי. כיוון שהתרופה בולמת את היווצרות התהליך הדלקתי בלבד ולא מטפלת בצד המכני מה ימנע מהדלקת לחזור שנית. ידוע כי חומר דיסק פרוץ נספג עם הזמן ע"י סדרת תהליכים דלקתיים מקומיים והאם חוסם TNF לא יבלום תהליכים אלו. את כל השאלות שנשארו פתוחות עם תחילת המחקר אני מקווה שקבוצת החוקרים תסגור עם השלמתו או לפחות תשפוך אור חדש באשר למתרחש בתוך תעלת השדרה בעת בקע דיסק בין חולייתי. המחקר המתואר הינו הראשון מסוגו בו נסיון טיפול בכג"ת עבר מנסיון חיה לבני אדם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה