ניתוח מקרה פסיכולוגי – מתן בשורות קשות – מאת יששכר עשת M.A המחלקה לרפואת משפחה, הטכניון, חיפה

הרופא ובני הזוג מתיישבים בחדר. עוד רגע הוא יבשר להם את הבשורה הרעה. החולה ומשפחתו יעמדו ערומים והם יגורשו מגן העדן של החיים הבריאים. נכון, כותנות עור למגן נעשה לחולים ומשפחותיהם, להגן עליהם עד כמה שניתן מפני המכה הנפשית ומפני הייסורים ואולי המוות אפשרי, אך עבודה קשה וזעת אפיים מצפה להם ולנו. מדובר במחלות המסכנות חיים כגון מחלה ממארת, אך גם אבחנות "פשוטות" יותר, כגון סכרת, לחץ דם, או גלאוקומה. מצבים חדשים אלו, יוצרות מצב שבו החולה ומשפחתו לא יוכלו לקיים עוד את אורח חייהם הקודם. נכון, ניתן לראות במחלה גם "הזדמנות", למציאת משמעות חדשה בחיים. אפשרויות נחסמות ואחרות נפתחות. אך כדי להגיע ליכולת זו, החולה ומשפחתו יעבדו עוד כיברת דרך ביופסיכו סוציולית ורוחנית לא פשוטה.
ברגע הבשורה הקשה עומדים זה מול זה חולה ורופא וגם שני אנשים. רגע לפני שאנו יוצאים לדרך הקשה של ריפוי שיש בו ספק, יעצור האדם שברופא מול האדם שבחולה ומשפחתו, להביט בעיניהם הממתינות למוצא פיו של הרופא. זה הרגע לרופא להרהר בכך שהוא אינו כל יכול, שהצניעות והיראה ברגע זה יפים לאדם החולה ומשפחתו, ששבועת הרופא מניחה שאנחנו משרתים של כוחות גדולים מאתנו. הכוחות הללו, כל אחד על פי אמונתו מבין אותם באופן שונה: הטבע, המדע, רוח האדם, היקום, אלוהים.
שני מאמרים יצאו לאחרונה המתארים את הדרך המקצועית למתן בשורה רעה. המקצועיות היא חובתנו לצד אנושיותנו. במאמר של אונגר (1) מביאים המחברים את חשיבות ידיעת דרכי התמודדות במצבי לחץ ומשבר, את ההרגשות המתלוות למצבי מחלה שונים, את שלבי האבל השונים ותגובות אפשריות. כמו כן אמור הרופא להכין עצמו נפשית ואירגונית, למסור את המידע באופן הדרגתי, מותאם ליכולת התמודדות החולה, תוך שהוא מזהה איתותים מצד החולה ומשפחתו, ליכולתם לעכל את המידע הקשה, ותוך כדי כבוד לרגשות שונים שעולים. במאמרה של הס (2) היא מביאה מודל למתן בשורות רעות בן ששת השלבים המכונה SPIKE . הרופא מכין עצמו ואת החולה, מאבחן את הידע שיש לחולה על מצבו, מציע לחולה למסור מידע מפורט או כללי, מוסר את המידע המותאם, מתייחס לרגשות שעולים ומציע סיכום ותכנון עתידי.
מצוידים במיומנות התקשורתית הפסיכוסוציאלית שתוארה וביכולת העצירה לרגע, נצא לבשר את הבשורה הקשה.

הקוראים מוזמנים לשתף אותנו בהרהורים וברגשות שחלפו בם רגע לפני מתן הבשורה הקשה.

1. אונגר וחברים, "קורס מובנה למתמחים ברפואה ראשונית במתן מידע קשה לחולה" הרפואה, 139 ה-ו, ספטמבר 2000.
2. הס יעל, "בישור בשורות רעות, טכניקה הניתנת ללמידה." כתב העת הישראלי לרפואת משפחה 88, כרך 11, נובמבר, 2001, עמ' 14-16.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה