האם נטילת תרופות אנטי דכאוניות מגבירה אירועי דמם במערכת העיכול העליונה ?

סרוטונין מגביר איגור טסיות. מעכבי סרוטנין סלקטיביים מעקבים נטילת סרוטונין מהדם על ידי טסיות ומכיון שאין לטסיות יכולת יצור סרוטונין עצמית עיכוב זה מפחית את כמות הסרוטונין בטסיות. על רקע זה ישנם מספר תאורי מקרה המציעים כי מעכבי סרוטונין קשורים לארועי דמם שונים. מחקר אחד מבוסס מקרה אשר חקר 1651 מקרי דמם מדרכי עיכול עליונות או פרפורציה של כיב, מצא כי לנוטלי מעכבי סרוטונין היה פי שלושה סיכוי לפתח ארועי דמם בעוד שלנוטלי אנטידפרסנטים טריציקליים לא היה סיכון מוגבר.
לפיכך מטרת מחקר זה הינה לקבוע האם ישנו קשר בין נטילת תרופות אנטידכאוניות מסוג מעכבי סרוטונין לבין דמם מדרכי עיכול עליונות. המחקר הינו רטרוספקטבי ומסתמך על מאגר הנתונים הממוחשב של אונטריו קנדה. בין השנים 1992 עד 1998 317,823 אנשים מעל גיל 65 טופלו בתרופות נוגדות דיכאון (שהם כ 21% מכלל אוכלוסית מאגר הנתונים של המחקר). קבוצה זו חולקה לפי דרגת עיכוב הסרוטונין של התרופה אותה נטלו. האנשים המשיכו להיות במעקב עד להפסקת נטילת התרופה, דימום חריף או תום תקופת המחקר.

נמצאו 974 ארועי דמם בערך של 7.3 מקרי דמם ל1000 שנות חיים.לאחר תיקנון לגיל הסיכון לדמם היה 10.7% ולאחר תיקנון לארועי דמם בעבר היה9.8% עם קשר לדרגת עיכוב הסרוטונין. עוד נמצא כי במבוגרים מעל גיל 80 סיכוי לדמם היה 10.6 מקרים ל1000 שנות חיים בקבוצת התרופות בעלות עיכוב חלש של סרוטונין ו14.7 ל1000 שנות חיים בקבוצת התרופות בעלות העיכוב החזק של סרוטונין. חולים עם דמם בעבר :עיכוב חלש 28.6/1000 ועיכוב חזק 40.3/1000.

המחברים מסכמים בקביעה כי תרופות נוגדות דיכאון בעלות יכולת עיכוב גבוה של סרוטונין מעלות את הסיכון לדמם מדרכי עיכול עליונות. קביעה זו מוצקה ומשמעותית יותר במבוגרים מעל גיל 80 עם ארועי דמם בעבר אשר לגביהם יש לשקול היטב שימוש בתרופות אלו. בין ההשערו להסבר ממצאים אלו מעלים המחברים את הסברה כי יתכן ובגילאים הללו יש השפעת יתר על הטסיות מצד אחד ועל רירית הקיבה מהצד השני.

הערת העורך: הקשר מעניין וחשוב. עתה נותר גם לבחון את הצד השני של המטבע כלומר האם השימוש בתרופות אלו מפחית את הארעות המחלות הקרדיווסקולריות על ידי עיכוב פעולת הטסיות. אני משוכנע כי לא ירחק היום ונמצא מחקר העונה על שאלה זו בספרות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה