האם המצאות פעימות חדריות מוקדמות במהלך מבחן מאמץ מנבא תמותה מוגברת ממחלות לב באנשים בריאים?

מבחן מאמץ נמצא בשימוש נרחב לברור קיום מחלה כלילית והערכת ההשפעות קצרות וארוכות הטווח של המחלה. שינוים במקטע ST במהלך מאמץ הנם מנבאים חזקים לקיום אירוע כלילי ומוות באנשים ללא מחלות רקע ידועות. האם קיום פעימות חדריות מוקדמות (פח"מ) במהלך מבחן מאמץ באנשים ללא מחלות כליליות ידועות מהווים כלי להערכת קיום מחלה כלילית ומה ההשפעה על מהלך המחלה והתמותה לא ידוע. מאמר זה בא לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של קיום פח"מ הקשורות למבחן מאמץ באנשים אתסמיניים.
השתתפו 6101 נבדקים צרפתיים בגילאים 42-53 שנים ללא מחלה כלילית מאובחנת אשר עברו מבחן לב במאמץ בין השנים 1967-1972. הנבדקים חולקו לשתי קבוצות: אלו שה ידגימו במהלך בדיקת לב במאמץ פח"מ שכיחות אשר הוגדרו כמקרים הבאים: מקבץ של 2 או יותר פח"מ ברצף או כאשר פח"מ היוו יותר מ10% מכלל הפעימות החדריות ברישום של 30 שניות. וקבוצה שניה של אלו שלא ביטאו פח"מ שכיחות.
נמצאו 138 נבדקים אשר ביטאו פח"מ שכיחות במהלך מבחן לב במאמץ (רק ב 6% מהנבדקים הללו נמצאה גם איסכמיה בזמן המאמץ). לאחר 23 שנות מעקב הנבדקים הללו בטאו סיכון מוגבר למות ממחלות לב לעומת נבדקים ללא פע"מ במהלך מבחן המאמץ ( סיכון יחסי של 2.67 ). לאחר בדיקה במודל רב-משתנים בהתאמה למכלול גורמי סיכון קרדיווסקולריים עדיין נמצא כי פח"מ שכיחות במהלך בדיקת לב במאמץ , כמו גם איסכמיה בזמן מאמץ קשורים לעליה בתמותה ממחלות לב. המצאות פח"מ שכיחות לפני הבדיקה או לאחריה או לחילופין המצאות פח"מ לא שכיחות לפני, במהלך או אחרי בדיקת לב במאמץ לא הדגימו נטייה לעליה בתמותה ממחלות לב.

מחברי המאמר JOUVEN וחבריו מסכמים בקביעה כי המצאות של פעימות חדריות מוקדמות שכיחות במהלך מבחן לב במאמץ, באנשים ללא מחלת לב ידועה, קשורה לעליה בתמותה ארוכת טווח מחלות לב. הסיכון היחסי דומה לסיכון שמנבא מבחן לב במאמץ המדגים איסכמיה.
בקבוצה זו של אנשים יש לעודד מעקב רפואי ארוך טווח תוך יעוץ לשינויי הרגלי חיים ואיזון גורמי הסיכון למחלות לב במיוחד עישון. יש לדעת החוקרים לבצע מחקרים נוספים בכדי לקבוע את הסיבות והתהליכים אשר מקשרים בין תמותה מוגברת ממחלות לב ופעימות מוקדמות שכיחות במהלך מבחן לב במאמץ.

הערת העורך: מאמר חשוב ביותר אשר מגדיר ומקשר בפעם הראשונה קבוצה של אנשים המבטאים פעימות חדריות מוקדמות שכיחות במהלך מבחן לב במאמץ כבעלי סיכון מוגבר בפקטור של 2.5 למות ממחלות לב ללא קשר להימצאות איסכמיה בבדיקת המאמץ. ממצאים אלו אמורים לשנות את ההתייחסות שלנו לחולים אלו בכך שנדרוש מעקב ושליטה מוגברים בגורמי הסיכון ובמיוחד עישון.

Long-Term Outcome in Asymptomatic Men with Exercise-Induced Premature Ventricular Depolarizations
Xavier Jouven, Mahmoud Zureik, Michel Desnos, Dominique Courbon, Pierre Ducimetiere
The New England Journal of Medicine — September 21, 2000 — Vol. 343, No. 12

לתקציר המאמר המקורי

מאמר מערכת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה