האם החיסון הפוליסכרידי כנגד זיהום פנאמוקוקלי יעיל ?

המאמצים לפיתוח חיסון יעיל כנגד פנאומוקוק החלו בתחילת המאה הקודמת. החיסון הפוליולנטי-פוליסכרידי המודרני קיים כבר כשני עשורים ועמו קיים גם הויכוח לגבי יעילותו.
Meta-analysis שנערך ב- 1994 וכלל 9 מחקרים במטרה לענות על שאלה זו מצא כי החיסון הפחית באופן משמעותי את הסיכון לדלקת ראות פנאומוקוקלית אולם באוכלוסיות בעלות סיכון נמוך קרי: מתחת לגיל 55, ללא מחלות רקע כרוניות או חסר חיסוני. החיסון לא הפחית את הארעות דלקת ראות מכל סוג, ברונכיטיס, תמותה מזיהום פנאומוקוקלי או תמותה כללית. Meta-analysis נוסף שנערך ב 1986 וכלל 13 מחקרים ואשר לגביו קיימת ביקורת מצא כי החיסון היה יעיל אולם 2520 אנשים צריכים להתחסן על מנת למנוע בקטרמיה פנאומוקוקלית אחת.

על רקע חוסר ודאות זה בא ה- Meta-analysis הנוכחי אשר בוחן את העדויות ליעילות החיסון כפי שפורסמו במחקרים פרוספקטיבים אקראיים ומבוקרים שהשוו חיסון מול אינבו באנשים בעלי מערכת חיסון תקינה ובאנשים עם יכולת חיסונית פגומה.
נסקרו מקורות מידע שכללו את: ספריית קוקראן, MEDLINE, PUBMED ו- EMBASE עד לאוגוסט 2000. נכללו מחקרים אשר היו פרוספקטיבים אקראיים מבוקרי אינבו או קבוצות ללא טיפול ואשר דיווחו על נקודות קצה קליניות: אחוז דלקת ראות, דלקת ראות פנאומוקוקלית, זיהום בדרכי הנשימה התחתונות, מוות מדלקת ראות או בקטרמיה.
במחקרים פרוספקטיביים, חיסון פנמוקוקלי לא יעיל
במחקרים רטרוספקטיביים, חיסון פנמוקוקלי מועיל
נמצאו 13 מחקרים אקראיים השוואתיים המכילים 45,000 נבדקים. 8 מחקרים קיבלו את ציון האיכות 3 או יותר בסקאלה של 1-5 . בשלושה מחקרים שהכילו 21,152 נבדקים צעירים בעלי מערכת חיסונית תקינה ( כורי זהב מדרום אפריקה, ואנשי הרים מגואינה המשוונית) החיסון היה יעיל בהפחתת כלל מקרי דלקת ראות, דלקת ראות כתוצאה של פנאומוקוק, מוות מדלקת ראות ובקטרמיה, אולם לטענת מחברי המאמר אוכלוסייה זו אינה מייצגת את אוכלוסיית היעד בעולם המערבי מכמה סיבות: א. לאוכלוסייה זו יש את היכולת להגיב ביצור רמה גבוה של נוגדנים לחיסון. ב. אוכלוסייה זו חשופה לחומרי גירוי של דרכי הנשימה אשר מעלים את הסיכון להתפתחות זיהומים בדרכי הנשימה. ג. אוכלוסייה זו מתגוררת בסמיכות רבה ובמעונות עובדה המקלה על התפשטות הזיהום בפנמוקוק בקרבם. מקבץ כזה של גורמים מביא את הקהילות הללו למצב של יעילות במתן החיסון.
לעומת ממצאים אלו 10 מחקרים שכללו 24,000 נבדקים מבוגרים או נבדקים בסבירות למערכת חיסונית פגומה חיסון פנאומוקוקלי לא הדגים כל השפעה מיטיבה.
על סמך ממצאים אלו מסכמים מחברי המאמר בכתבם כי העובדות במחקרים פרוספקטיביים אקראיים בסוג החולים הקיים בעולם המערבי אינם מוכיחות יעילות במתן חיסון פנמוקוקלי לעומת מחקרים רטרוספקטיביים אשר מוכיחים יעילות. למרות זאת מאחר ו- 10 מחקרים המכלילים 24,000 איש נכשלו בהוכחת יעילות בחיסון התכנית לחיסון המוני צריכה להישקל מחדש.

הערת העורך: מאמר מעיתון אינטרנטי חדש אשר דווח עליו בלנצט המניח לפננו את הספק בדבר יעילות וצורך לחסן אוכלוסיות שלמות, אשר חיסנו בעבר, בחיסון הפנאומוקוקאלי.

Are the pneumococcal polysaccharide vaccines effective? Meta-analysis of the prospective trials
R Andrew Moore , Philip J Wiffen , Benjamin A Lipsky
BMC Family Practice 2000 1: 1

למאמר המקורי המלא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה