רפואה דחופה

תסמונת מטבולית מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות אבני כליות (J Clin Endocrinol Metab)

OBESITY

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי תסמונת מטבולית הינה גורם סיכון משמעותי ובלתי-תלוי להתפתחות אבני כליות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעוד שחלק מהמחקרים הצביעו על קשר בין תסמונת מטבולית ובין אבני כליות, איכות העדויות ממחקרים אלו משתנה מאוד ואין הערכה של הסיכון באוכלוסייה זו במסגרת מחקר עוקבה פרוספקטיבי בקנה מידה גדול.

במחקר הנוכחי השלימו החוקרים ניתוח רטרוספקטיבי של נתונים ממדגם פרוספקטיבי של 487,869 משתתפים ממאגר UK Biobank ללא היסטוריה של אבני כליות בתחילת המחקר. נוכחות תסמונת מטבולית הוגדרה על-בסיס חמישה קריטריונים: השמנה בטנית, ריכוז טריגליצרידים גבוה, ריכוז HDL נמוך, לחץ דם גבוה וסוכרת מסוג 2. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין תסמונת מטבולית ובין הסיכון לאבני כליות.

לאחר מעקב ממוצע של 12.6 שנים, 5,213 מבין 487,860 המשתתפים במאגר UK Biobank פיתחו אבני כליות.

מהנתונים עולה כי המאפיינים החלקיים של תסמונת מטבולית לוו בסיכון מוגבר לאבני כליות, כולל היקף מותניים (יחס סיכון של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.20), ריכוז HDL (יחס סיכון של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.79), לחץ דם גבוה (יחס סיכון של 1.11, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.19) וסוכרת מסוג 2 (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.21).

הצבר של תסמונת מטבולית נקשר באופן מובהק סטטיסטית עם הסיכון להתפתחות אבני כליות, כאשר עם עליה במספר מאפייני תסמונת מטבולית נרשמה עליה הדרגתית בסיכון להתפתחות אבני כליות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי מחלת אבני כליות עשויה לייצג הפרעה סיסטמית המושפעת ממגוון גורמי סיכון מטבוליים.

J Clin Endocrinol Metab, May 3, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה