רפואה דחופה

קרניוטומיה דקומפרסיבית מועילה במצבי דימום תוך גולגולתי חמור (Lancet)

קרניוטומיה דקומפרסיבית (Decompressive Craniotomy) נראתה כמועילה בחולים הסובלים מדימום תוך-מוחי חמור, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת The Lancet

קרניוטומיה דקומפרסיבית (Decompressive Craniotomy) נראתה כמועילה בחולים הסובלים מדימום תוך-מוחי חמור, כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס של ארגון השבץ האירופי 2024 ופורסם במקביל בכתב העת The Lancet. התוצאות לא הראו מובהקות סטטיסטית – ייתכן וזה מאחר שהניסוי הופסק מוקדם עקב בעיות מימון – אך נראתה ירידה משמעותית בתוצאות הראשוניות במספר החולים שנפטרו או סבלו מנכות קשה מאוד 6 חודשים לאחר הדימום.

SWITCH [המחקר הנוכחי] הוא המחקר הראשון בעולם שהראה כי תיתכן הפחתה משמעותית בתמותה ובנכות של אנשים עם דימום תוך-מוחי חמור. התוצאות שלנו חשובות עוד יותר בהתחשב בכך שאין כרגע אפשרות טיפולית אחרת עבור מטופלים אלה”, אמר החוקר הראשי של המחקר, אורס פישר מבית החולים האוניברסיטאי מבאזל, שוויץ. החוקרים ציינו כי הטיפול בדימום תוך-מוחי חמור הוא נושא משמעותי ולא פתור בניהול שבץ מוחי, כאשר כל גישות הטיפול התרופתי והכירורגי שהוערכו בעבר לא הצליחו להפחית תחלואה ותמותה.

סדרה רטרוספקטיבית קטנה וסקירה שיטתית של מחקרים תצפיתיים שהעריכו קרניוטומיה דקומפרסיבית ללא פינוי קריש דם הראו תמותה מופחתת וקשר עם תוצאות טובות יותר מאשר הטיפול הרפואי האופטימלי הנהוג כיום בלבד. עם זאת, קרניוטומיה דקומפרסיבית היא התערבות כירורגית גדולה הנושאת סיכון ניכר לסיבוכים דימומים, זיהומיים והפרעות בנוזל השדרה.

בעוד שהתוצאות אינן מובהקות סטטיסטית, החוקרים ציינו כי “האומדן הנקודתי של השפעת הטיפול הוא משמעותי מבחינה קלינית והוא גבוה משמעותית מזה של כל התערבות טיפולית אחרת הנהוגה כיום באנשים עם דימום תוך מוחי”.

 לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה