רדיולוגיה

סטנט עם או בלי תרופה ל-STEMI ? סקירת עורך מדור קרדיולוגיה פרופ’ שכטר

בתחילת החודש פורסם בעיתון ARCH INTERN MEDמטה-אנליזה מאיטליה שבדקה לראשונה השפעה קלינית ארוכת טווח (3 שנים של מעקב) של סטנטים מצופי תרופה (מהדור “הישן”) לעומת ללא תרופה בחולים העוברים אנגיופלסטיה ראשונה בשל אוטם חד המלווה בעליות מקטע  STבאק”ג.

החוקרים מצאו יתרון בולט לסטנטים מצופי תרופה לעומת הסטנטים ללא תרופה בשיעור הירידה בצורך ברווסקולריזציה חוזרת של עורק המטרה. עם זאת לא נמצא כל יתרון משמעותי של סטנטים עם לעומת ללא תרופה על שילוב של תוצאים קליניים שכללו סטנט תרומבוזיס, אוטם חוזר או תמותה.

ממצא מדאיג נוסף היה שיעור גבוה יחסית, כ 50% ומעלה של עליה בסכנה לאוטם חוזר מאוחר (למעלה משנה) בסטנטים מצופי התרופה וכמעט הכפלה בשיעור הסטנט תרומבוזיס המאוחרים במעקב של למעלה משנה.

יהיו שיטענו שמדובר במחקר שבדק סטנטים מצופי תרופה מ”הדור הישן”, כאלה שהיום לא משתמשים בהם, אולם כל עוד אין מחקר השולל תופעה זו בקרב הסטנטים “מהדור החדש” לעומת הסטנטים ללא תרופה, יש להתיחס לממצאים אלה בהתאם ובכובד ראש.

לכן כשבאים להשתיל סטנטים בחולי אוטם עם עליות מקטע  STבאק”ג במסגרת של אנגיופלסטיה ראשונה, החוקרים סבורים שיש להמנע מהשתלת סטנט מצופה תרופה בחולים עם הענות ירודה לטיפול ארוך טווח בנוגדי טסיות משני סוגים, לחולים עם סכנה גבוהה של דמם או בחולים שמתוכננים לניתוח בקרוב.

לדיווח על המחקר ב-THE HEART

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה