רדיולוגיה

האם מספר הפניות בגלל אירועים של אבנים בדרכי השתן קשור לעליית הטמפרטורה?/מאת פרופ’ גרינשטיין, עורך אורולוגיה

באזורים חמים שכיחות אבנים בדרכי השתן גבוהה יותר מאשר באזורים קרים. ותואר הקשר בין תקופות חמות במשך השנה ומספר פניות בגלל עווית כליה לחדרי מיון.

המחברים מ  Auckland שב New Zealand  בדקו את הקשר בין פניות לחדרי מיון עקב עווית כליה ומזג האוויר והאם הקשר היה תלוי במין החולה, וגילו ו ? 

המחברים בדקו פניות לחדרי מיון בשנים 1999-2007 . נבדקו האבחנות עליהן דווח הוצאו נתונים לגבי האבחנות ,Hydronephrosis with renal and ureteric  calculus obstruction , Pyonephrosis , Calculus of kidney , Calculus of ureter, Calculus of kidney with calculus of ureterUrinary calculus unspecified.

 האבחנה בוצעה באמצעים המקובלים של צלום בטן סקירה, בשנים הראשונות IVP ובהמשך בדיקות על קול ו CT. חולים עם אבנים בשלפוחית לא נכללו בניתוח התוצאות. ובחולים עם פניה חוזרת רק הפניה הראשונה חושבה בניתוח התוצאות. הואיל ובמערכת בתי החולים הפרטיים לא מטופלים חולים עם אירועים דחופים של אבנים בדרכי השתן התוצאות נלקחו מבתי החולים הציבוריים בלבד. נתונים על מזג האוויר בתקופת המחקר נלקחו מהמכון הלאומי לחקר המים והאטמוספרה של New Zealand . בניתוח התוצאות נלקחו בחשבון הטמפרטורה הממוצעת, הלחות ושעות האור בתאריך מסוים. 

במהלך 8 שנות המחקר נבדקו 7668 חולים בבתי החולים הציבוריים עם אירועים של אבנים בדרכי השתן. במהלך אותן השנים עלה מספר הפניות מ 93 ל100,000 ל 113 ל 100,000, תושבים עליה של כ 21%. הגיל הממוצע של הפונים היה 47 שנים. מספר הפניות הגבוה ביותר היה בחודשים פברואר מרץ שהם החודשים החמים באזור  Auckland שב New Zealand. חישוב סטטיסטי הראה כי כל עליה של C  10 בטמפרטורה הייתה מלווה בעלייה של 2.8% במספר הפניות. במהלך המחקר 5385 גברים כ 70%  ו 2275 כ 30% פנו לבתי החולים. גברים היו מושפעים יותר מעליית הטמפרטורה מאשר הנשים.

ככל ששעות האור התארכו הייתה עליה במספר הפונים. כך שלכל שעת אור נוספת הייתה עליה של 0.2% במספר הפניות  הן של הנשים והן של הגברים. לא נמצא קשר למידת הלחות ולמספר הפניות. העלייה בטמפרטורה ושעות האור השפיעו על פונים מתחת לגיל 65 אבל לא על פונים מבוגרים יותר.

המחברים מציגים דיון בתוצאות ומציינים כי כנראה החום משפיע על מידת ההתייבשות של החולים ובכך מסייע להופעת אירועים של אבנים בדרכי השתן. הסבר לקשר לשעות האור הם מצטטים עבודות על השפעת האור על 25-hydroxycholecalciferol בעור. יתכן ועליה ברמתו גורמת לעליה ברמת ויטמין D ולהגברת ספיגת הסידן מהמעיים.

מכל מקום הרושם הקליני שאכן בקיץ הישראלי החם יש יותר פניות של חולים עם עווית כליה מאשר בחודשי החורף נתמך בניסיון  המתועד מ  Auckland שב New Zealand  .

Lo SS, Johnston R, Al Sameraaii A, Metcalf PA, Rice ML, Masters JG.: Seasonal variation in the acute presentation of urinary calculi over 8 years in Auckland, New Zealand. BJU Int. 2009 Nov 5

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה