רדיולוגיה

אבנורמליות ב- MRI עשויה לנבא פעילות דמוית פרכוס בחולים עם ליקוי קוגניטיבי

חולים עם ליקוי קוגניטיבי או שיטיון (דימנציה) , שיש להם שינויים עמוקים בחומר הלבן, נגעים בתלמוס או שניהם ב-MRI, עלולים להיות בסיכון מוגבר לפרכוסים- כך עפ”י מחקר, שהוצג בכינוס הראשון של ה- North American Regional Epilepsy Congress .

שינויים אלה ב- MRI משבשים מעגלים קורטיקלים ותת-קורטיקלים, ויוצרים אזורים של פריקת מטענים בעלי מאפיינים אפילפטיים בקליפת המוח הגדול, הניתנים לזיהוי ע”י EEG.

החוקרים יזמו את המחקר, שכן חסרים בזיכרון ואפילפסיה עולים בשכיחותם עם הגיל, אך דאגו שמא זיהוי חולים עם הפרעות פרכוס יופרע, שכן הפרכוסים הם לעיתים קרובות עדינים וממסכים את פריקת המטענים האפילפטיפורמים. בנוסף, מכיוון שה-EEG משמש לעיתים רחוקות בנוסף ל- MRI, מפספסים הזדמנויות להבין את תפקידם של המטענים האפילפטיפורמים במוח המזדקן וכסיבה לליקוי, וכן הזדמנויות לזהות סמנים אמינים לסיכון לפריקת מטענים אפילפטיפורמים.

צוות המחקר גייס 9 חולים, וביצע בדיקות נוירולוגיות ונוירו-התנהגותיות. החוקרים השתמשו בהזיות חוזרות או בסוגים שונים של התנהגות אטיפית חוזרנית, כגון אלימות, כקריטריונים קליניים לביצוע EEG. בנוסף, בוצעה סריקת MRI אחת לפחות בכל חולה.

גיל החולים החציוני היה 75 שנים, כאשר הטווח היה 63-87. שני חולים אובחנו בעבר עם אפילפסיה, אך חוו פרכוסים קליניים באופן נדיר. כל החולים סבלו מחסרים קוגניטיביים כלשהם או מדימנציה.

בשישה מהחולים נראתה פריקת מטענים אפילפטיפורמים קלאסית, כמו ספייקים או גלים חדים, ב-EEG רוטיני. שני חולים היו עם מטענים אפילפטיפורמים אפשריים, שהיו מורכבים בעיקר מהתפרצות של גלים איטיים שנמשכו מספר שניות, ואילו בחולה אחד לא נראו מטענים מסוג זה.

בחמישה חולים נראו שינויים בעומק החומר הלבן, חלל בתלמוס, או שניהם, אך לא נצפה אוטם בקליפת המוח. לארבעה מתוכם הייתה פריקת מטענים אפילפטיפורמים.

אחד החולים שאובחן בעבר עם אפילפסיה, אושפז בשל פסיכוזה וקיבל טיפול אנטי אפילפטי בשל מטענים אפילפטיפורמים חוזרים. בעקבות הטיפול, מבחן ה- Mini Mental State של החולה השתפר מ-20 לניקוד מלא של 30, והוא השתחרר מההתנהגות האגרסיבית.

לדברי החוקרים, הממצאים מראים כי נגעים מעין אלה עשויים להיות קשורים לפריקת מטענים אפילפטיפורמים, ועל-כן יש לשקול ביצוע בדיקת EEG בחולים עם נגעים אלה, גם בהיעדר היסטוריה של פרכוסים קליניים.

לתקציר ב- docguide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה