רדיולוגיה

תופעות לוואי עוריות שכיחות בעקבות טיפול ב-Tarceva ו-Erbitux (מתוך J Am Acad Dermatol)

לתרופות הכימותרפיות החדשות יש פחות תופעות לוואי סיסטמיות, דוגמאת דיכוי מח העצם, נוירופתיה, בחילות והקאות ונשירת שיער. אולם, תרופות אלו מלוות בשיעור גבוה של תופעות לוואי עוריות,המובילות לפריחות פוליקולריות, סבוריאה, ופיסורות כואבות בכפות הידיים והרגליים.

מחקר חדש נועד לבחון את סוג ושכיחות תופעות הלוואי העוריות הקשורות ב-Erlotinib (Tarceva) ו-Cetuximab (Erbitux) בקבוצה של 30 חולים שטופלו בתרופות בעקבות סרטן מעי גס ורקטום או סרטן ריאות בשלב 4 (Stage IV).

לדברי הוקרים, תופעת הלוואי השכיחה ביותר היא פריחות פוליקולריות, דומות לאקנה, בטורסו, בפנים, בצוואר ובגולגולת.

הנגעים העוריים הופיעו לרוב בתוך 15 ימי טיפול באזורי סבוריאה, עם שכיחות של 82% בעקבות Cetuximab ושכיחות של 60% בעקבות Erlotinib.

תופעת הלוואי השניה בשכיחותה הן פיסורות כואבות בכפות הידיים והרגליים, עם שכיחות של 60% בעקבות Cetuximab ו-38% בעקבות Erlotinib. הפרעה לגדילת ציפורניים, דוגמאת paronychia, הופיעו לרוב ביחד עם הופעת פיסורות.

מספר חודשים לאחר טיפול בתרופות אלו, עשויה להופיע צמיחת שיער אבנורמלית, המופיעה לעיתים כצמיחה אבנורמלית של ריסים ארוכים, או צמיחה איטית של שיער קרקפת.

החוקרים מציינים כי רופאים רבים מתנגדים לטיפול נגד-אקנה כנגד הפריחות. אנטיביוטיקות מקומיות ותרופות נוגדות דלקת, נמצאו יעילות במקרים אלו.

במקרים של יובש מוגבר, יש לטפל באמצעות קרמים. פיסורות בכפות הידיים והרגליים מגיבות לטיפול אנטיביוטי מקומי, במקרים קשים, יש לשקול טיפול בקורטיקוסטרואידים.

אבחון נכון וטיפול הולם במקרים של פריחות בעקבות טיפול ב- Erlotinib ו- Cetuximab, מסייע לשפר את איכות החיים בחולי סרטן, וכך משפר את ההיענות לטיפולים נגד הגידול, ובאופן זה מאריך את ההישרדות.

J Am Acad Dermatol 2006;55:429-437

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה