רדיולוגיה

קפסולה אנדוסקופית עוזרת לאתר דימום לא ברור ב-GI (מתוך Eur J Gastroenterol Hepatol)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של European Journal of Gastroenterology and Hepatology, עולה כי קפסולה אנדוסקופית הביאה לממצאים משמעותיים ברוב החולים, שעברו את הפרוצדורה בגלל דימום מסיבה לא ברורה ב-GI (מערכת גסטרו-אינטסטינלית).

הגישה מאפשרת בדיקה מלאה של המעי באמצעות תמונות המועברות דרך וידאו. הגישה של הקפסולה עדיפה על פני שימוש באנטרוסקופיה וברדיוגרפיה באבחון לזיות משמעותיות בחולים עם דימום ממקור לא ברור ב-GI.

על מנת להעריך יותר את היכולת האבחנתית של גישה זו, החוקרים חקרו 100 נבדקים בגיל ממוצע של מעל 64. לקצת יותר ממחציתם היה דימום גלוי ממקום לא ברור ולשאר היה דימום סמוי ממקור לא ברור.

זמן הקלטת התמונות הממוצע היה 12 שעות וזמן המעבר הממוצע במעי הדק היה בערך ארבע שעות וחצי. חולה אחד לא הצליח להוציא את הקפסולה מגופו והיה נזקק לניתוח לשם הסרתה.

ממצאים משמעותיים הופיעו ב-68% מתוך 95 נבדקים, שעקבו אחריהם. האבחון הכי נפוץ היה, כמו שהיה גם במחקרים אחרים, אנגיודיספלזיות, שנראו ב-33.8% מהחולים.

הגורם הכי חשוב המנבא תוצאות משמעותיות היה העובדה, שהנבדקים נזקקו בעבר למנה אחת או יותר של עירויי דם (OR-4.5).

כתוצאה מממצאי המחקר נעשתה התערבות ספציפית ב-75.8% מהנבדקים. לאחר תקופת מעקב ממוצעת של כמעט שנה, התוצאה הקלינית נחשבה חיובית ב-71.6% מהנבדקים.

לסיכום, קפסולה אנדוסקופית היא צורה נסבלת ומועילה של בדיקה, החוסכת זמן ואשר מונעת בדיקות אחרות פחות מועילות, כמו כן, היא מועילה לפרופורציה גדולה של נבדקים.

Eur J Gastroenterol Hepatol 2006;18:881-888

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה