רדיולוגיה

שיפור בדיקות Virtual Colonoscopy באמצעות Electronic Cleansing (מתוך Radiology)

מחקר חדש מוכיח כי סימון הצואה באמצעות חומר ניגוד והסרתו לאחר מכן, במהלך עיבוד התמונה, עשוי לשפר את הטולרנס לבדיקת Virtual Colonoscopy  (CT Colonography).

בדומה לאמצעי הדמיה אחרים של המעי הגס, גם Virtual Colonoscopy דורשת הכנה מוקדמת של המעי, הכוללת מתן משלשלים, שעלולה לגרום לחולים לוותר על הבדיקה, בשל אופיה הלא-נעים.

עם סימון הצואה, לא מנסים כלל להסיר פזית את הצואה מהמעי הגס. במקום זאת, הנבדקים שותים תמיסת חומר ניגוד, שנועדה לצפות את החומר הצואתי, ולאפשר להבדילו בקלות מדופן המעי, בבדיקת CT. אם ניקח את הרעיון צעד אחד קדימה, הרדיולוגים יכולים לעבד את התמונות, ולהסיר את החומר הצואתי (Electronically Cleansing).

במחקר הנוכחי, החוקרים השוו בין שלוש תמיסות לסימון הצואה, וביקורת של תמיסת פולי-אתילן גליקול ב-78 נבדקים שנשלחו לבדיקת Virtual Colonoscopy.

תמיסות הסימון ניתנו יומיים לפני ההדמיה, וכללו שימוש בבריום-סולפאט, Iopromide, או Iohexol עם מגנזיום-ציטראט.

שלוש תמיסות סימון אלו נסבלו באופן שווה וגרמו לאי-נוחות נמוכה משמעותית, בהשוואה לתמיסת הביקורת (P<0.05). שימוש ב-Iohexol או Magnesium-Citrate, שיפרה את מוכנות התמונה טוב יותר מתמיסות אחרות לסימון.

התצפיות שהוצגו מרמזות לכך שבדיקה מינימלית מתאימה וקשורה בשיפור תחושות החולה. עם זאת, יישום שיטה זו תדרוש התפתחויות טכנולוגיות נוספות בכדי לשפר את האמינות של צורות הטיפול הקיימות כיום במע הגס, ולהגדיל את הדיוק של Electronic Subtraction.

Radiology 2006;239:149-158.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה