רדיולוגיה

בדיקת PET מנבאת את סיכויי ההישרדות בסרטן ושט ממוקם (Cancer)

ממחקר חדש עולה כי בדיקת Positron Emission Tomography (PET) יעילה בניבוי סיכויי ההישרדות בחולים עם סרטן ושט ללא-גרורות.

החוקרים מצאו כי תוצאות אבנורמליות ביותר מבדיקת PET אחת הצביעו על סיכויי הישרדות כוללים וסיכויי הישרדות ללא-מחלה נמוכים יותר, בהשוואה לבדיקת PET אבנורמלית אחת.

החוקרים מסכימים כי יש לוודא את תוצאות המחקר הרטרוסקפטיבי במחקר פרוספקטיבי גדול, אך לדבריהם הממצאים רומזים כי בדיקות PET עשויות להיות שימושיות הן לריבוד המטופלים והן למתן טיפול אינדיבידואלי. אין כרגע שיטת Staging יעילה לניבוי התוצאות בסרטן ושט מקומי או ב-Gastroesophageal Junction Carcinoma.

בכדי לבדוק את יעילות בדיקת PET, החוקרים את ערכי הקליטה המתוקננים של הגידול הראשוני, מספר בדיקות PET אבנורמליות, שיא הקליטה וסך הקליטה ב-47 חולי סרטן בשלב

(Stage) 2 או 3 שעברו כימותרפיה לאחר טיפול כירורגי.

נמצא קשר משמעותי בין מספר בדיקות PET אבנורמליות ובין סיכויי ההישרדות הכוללים וסיכויי ההישרדות ללא-מחלה. מעל בדיקת PET אבנורמלית אחת היתה מלווה ב-Hazard Ratio לתמותה של 4.49, בהשוואה לבדיקת PET אבנורמלית אחת. סיכויי ההישרדות הכוללים וסיכויי ההישרדות ללא-מחלה היו נמוכים יותר בחולים עם יותר מבדיקת PET אבנורמלית אחת. לדוגמא, חציון זמן ההישרדות הכולל עמד על 15.7 חודשים בנבדקים עם יותר מבדיקת PET אבנורמלית אחת, אך לא הושג בתקופת מעקב של 26 חודשים או פחות בקרב נבדקים עם בדיקת PET אבנורמלית אחת.

הקשר נותר משמעותי גם בניתוח רב-משתני, אך לא היה קשר בין הקליטה המתוקננת של הגידול הראשוני, קליטת השיא או סך הקליטה המתוקננת ובין ההישרדות או התגובה לטיפול.

עבור חולים רבים, תוצאות בדיקות US אנדוסקופיות ו-CT לקביעת Stage לא עלו בקנה אחד עם תוצאות קביעת Stage בבדיקת PET.

לסיכום, החוקרים טוענים כי לאור הממצאים עולה כי קיים קשר בלתי-תלוי בין מספר בדיקות PET אבונורמליות ובין סיכויי ההישרדות הכוללים ועשוי להיות פקטור שימושי בריבוד או לשמש ככלי מודרני לטיפול אינדיבידואלי.

Cancer 2005;104:1620-1626.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה