רדיולוגיה

ניתוח לשחרור לחץ משמר הליכה בחולים עם גרורות בחוט השדרה (Lancet)

בחולים עם לחץ בחוט השדרה בגלל גרורות, ניתוח ישיר לשחרור הלחץ ולאחריו רדיותרפיה יותר יעיל לעומת רדיותרפיה בלבד בשמירה או שחזור היכולת ללכת.

בעבר, כשאפשרויות כירורגיות ללחץ בחוט בשדרה היו מוגבלות לכריתת קשת חוליה (למינקטומי), התוצאות לא היו טובות יותר מרדיותרפיה, מציינים החוקרים בגיליון אוגוסט של The Lancet. זה כנראה בגלל העובדה כי כריתת קשת חוליה מסירה מרכיבים אחוריים של חוט השדרה, בעוד שרוב גרורות חוט השדרה ממוקמות בגוף החוליה, לפני חוט השדרה.

מספר מחקרים ללא ביקורת של שחרור לחץ הראו תוצאות חיוביות. לכן ערכו החוקרים מחקר פרוספקטיבי אקראי המשווה שחרור לחץ ישיר יחד עם רדיותרפיה לרדיותרפיה בלבד.

המחקר הוגבל לחולים בהם לחץ חוט שדרה אפידורלי הוגבל לאזור אחד, והגידולים לא נחשבו לרדיוסנסיטיבים במיוחד, כמו לימפומה, לויקימיה, מילומה או גידול בתאי זרע. עם היתה פרפלגיה היא היתה צריכה להיות לא יותר מ-48 שעות.

51 חולים שנבחרו באקראי לרדיותרפיה בלבד קיבלו מינון של 30 Gy ב-10 חלקים. 50 החולים שנבחרו לניתוח עברו שחרור לחץ ישיר ולאחריו ייצוב אם היה חוסר ייצוב ספינלי, עם התחלת רדיותרפיה 14 יום לאחר מכן.

אחוזים אמבולטורים לאחר הניתוח היו 84% בקבוצת הניתוח ו-57% בקבוצת הרדיותרפיה בלבד (p = 0.001). היכולת ללכת נשמרה למשך יותר זמן משמעותית בקבוצת הניתוח (ממוצע 122 יום לעומת 13 יום, p = 0.003).

מתוך 16 החולים בכל קבוצה שהיו פרפלגים בתחילת המחקר, 10 בקבוצת הניתוח ו-3 בקבוצת רדיותרפיה החזירו את היכולת ללכת p = 0.012).

החוקרים שמו לב כי ניתוח נתן שמירה יותר טובה של איפוק, כוח שריר ויכולת תיפקוד, כמו כן זמן שרידות. מינון יומי ממוצע של קורטיקוסטרואידים ואנגלסיה היו נמוכים יותר בקבוצת הניתוח.

בנוסף, לא היתה תחלואה או תמותה נוספת בשל הניתוח.

החוקרים שיערו כי ניתוח, בניגוד לקרינה כקו ראשון, מספק שחרור לחץ מיידי לפני שמתרחשת פגיעה בלתי הפיכה בכלי דם, והארכת היכולת ללכת היא בשל הסרת הגידול.

למרות הממצאים החיוביים, צוינו קשיים קליניים במאמר מערכת: זהו אתגר קליני גדול לבחור חולים לניתוח זה ולזהות את אלו בהם התוצאות המשופרות יעלו על המאמצים והעלויות של הניתוח. כמו כן מאתגר לארגן טיפול ניתוחי של חולים עם לחץ אפידורלי מטסטטי בחוט השדרה כיוון שזה דורש הליך חירום המערב מספר דיסיפלינות רפואיות.

Lancet 2005;366:609-610,643-648

לידיעה במדסקייפ

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה