מחנכי סוכרת

לטיפול ב-Dapagliflozin השפעה מגנה אפשרית במבוגרים עם מחלת כליות כרונית משנית ל-ADPKD (מתוך Clin Kidney J)

לטיפול ב- Dapagliflozin(פורסיגה) השפעה מגנה אפשרית על התפקוד הכלייתי בחולים עם מחלת כליות כרונית משנית ל-ADPKD (או Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Kidney Journal.

החוקרים מסבירים כי בחולים עם ADPKD מתן מעכבי SGLT-2 צפוי להגן על הכליות הודות להפחתת לחץ הדם, עידוד ירידה במשקל ושינוי במטבוליזם, מעבר אותות תאים ואוטופגיה. עם זאת, חלק מהמומחים העלו חששות מפני עליה בנפח הכליה עקב הפרשה מוגברת של הורמון ADH ואוסומולליות שתן בחולים עם ADPKD תחת תרופות אלו.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים שטופלו במרכז למחלות כליה בין 2014 עד 2023. מדגם המחקר כלל 7 חולים עם מחלת כליות כרונית ו-ADPKD אשר טופלו ב- Dapagliflozin.

החוקרים בחנו את עקומת קצב פינוי גלומרולארי משוער ואת השינויים בנפח הכליה המתוקן לגובה לפני ואחרי שהחולים החלו בטיפול התרופתי. מטרתם הייתה לקבוע את ההשפעה של Dapagliflozin כאשר ניתן בשילוב עם תרופות לעיכוב ציר רנין-אנגיוטנסין.

ארבעה חולים טופלו ב-Tolvaptan וחציון משך הזמן לאחר התחלת הטיפול בכלל המדגם עמד על 20 חודשים.

מהממצאים עולה כי עקומת קצב פינוי גלומרולארי השתפרה בכלל החולים למעט אחד שלא קיבל טיפול במעכב רנין-אנגיוטנסין. בכלל החולים נרשמה עליה בנפח הכליה הכלל המתוקן לגובה. למתן טיפול משולב עם Tolvaptan לא הייתה השפעה על התפקוד הכלייתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעוד של- Dapagliflozin תתכן השפעה מגנה מפני הידרדרות תפקוד כלייתי בקבוצות חולים מסוימות, הטיפול התרופתי עשוי להביא לעליה בנפח הכליה, עם מגמה לכיוון עליה גדולה יותר בחולים עם כליות בנפח גדול יותר.

Clin Kidney J, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה