מחנכי סוכרת

רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

בלמעלה ממחצית מהחולים עם תסמינים של גסטרופרזיס תועדו רמות נמוכות של ויטמין D, אשר נקשרו עם החמרה בבחילות, הקאות, והפרעה בתפקוד נוירו-מוסקולרי של הקיבה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences.

במחקר התצפיתי בחנו החוקרים 513 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם תסמיני גסטרופרזיס, אשר נכללו במאגר Gastroparesis Clinical Research Consortium. רמות ויטמין D נמדדו בעת הגיוס למאגר, כאשר מדד Gastroparesis Cardinal Symptom Index, מיפוי התרוקנות קיבה ואלקטרוגסטרוגרפיה לפני ואחרי מבחן WLST (או Water Load Satiety Test).

רמות ויטמין D נמוכות הוגדרו בנוכחות רמות 25-Hydroxyvitamin D נמוכות מ-30 ננוגרם/מ”ל, כאשר רמות בטווח 20-30 ננוגרם/מ”ל הוגדרו כרמה לא-מספקת וחסר ויטמין D הוגדר בנוכחות ריכוז נמוך מ-20 ננוגרם/מ”ל.

מטרות המחקר היו לקבוע את שיעורי הימצאות רמות ויטמין D נמוכות בחולים עם גסטרופרזיס ולקבוע את הקשר בין רמות ויטמין D, תסמינים, קצב התרוקנות קיבה ופעילות חשמלית של הקיבה בתגובה ל-WLST בחולים עם גסטרופרזיס ובאלו עם תסמינים אך התרוקנות קיבה תקינה.

מבין 513 חולים עם תסמיני גסטרופרזיס, ב-288 (56.1%) תועדו רמות נמוכות של ויטמין D, כאשר ב-156 חולים רמות לא-מספקות וב-132 חולים חסר ויטמין D. השכיחות של רמות נמוכות של ויטמין D הייתה דומה בחולים עם גסטרופרזיס (54.8%) ואלו עם התרוקנות קיבה תקינה (59.9%).

מהנתונים עולה קשר בין רמות ויטמין D נמוכות ובין מדדים גבוהים יותר להערכת בחילות וניסיונות הקאה בחולים עם גסטרופרזיס והתרוקנות קיבה תקינה ועם מדדי הקאות גבוהים יותר באלו עם גסטרופרזיס. לא תועד קשר עם תחושת מלאות או נפיחות בשתי הקבוצות.

באלו עם התרוקנות קיבה תקינה ורמות ויטמין D לא-מספקות או עם חסר ויטמין D תועד שיעור גבוה יותר של פעילות קיבה איטית ופעילות חשמלית ירודה לפני העמסת מי, בהשוואה לאלו עם רמות ויטמין D תקינות (p=0.004). לאחר העמסת מים תועדה עליה בקצב פעילות הקיבה (p=0.01).

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מעלים את האפשרות כי החזר ויטמין D בחולים עם תסמיני גסטרופרזיס ורמות נמוכות של ויטמין D עשוי להביא לשיפור תפקוד נוירו-מוסקולרי של הקיבה ותסמיני גסטרופרזיס.

Dig Dis Sci, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה