מחנכי סוכרת

האם מיקרוביוטה של המעי יכולה לחזות סיכון למחלות רב-גורמיות? (Gut Microbes)

PETRI DISH
מחקר חדש מצא כי זיהוי מיני חיידקים במעי לבדם אינם מספקים מידע רב, אך שילוב עם משתנים אנתרופומטריים ותזונתיים משפר את יכולת החיזוי, כך עולה ממאמר שפורסם ב-Gut Microbes

מחקר חדש מצא כי מיני חיידקים במעי לבדם אינם מספקים מידע רב לגבי חיזוי סיכון למחלות רב-גורמיות. המחקר, שנערך בבית החולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת סאו פאולו בברזיל ופורסם ב-Gut Microbes, בחן 202 מבוגרים, מתוכם 50 בריאים ו-152 עם מחלות שונות כגון סוכרת מסוג 1 ו-2, מחלות מעי דלקתיות, פסוריאזיס, דלקת מפרקים שגרונית וזאבת אדמנתית מערכתית.

החוקרים פיתחו מודלים חיזויים והעריכו את יעילותם. נמצא כי מודלים המשלבים משתנים פנוטיפיים עם מינים הנמצאים במיקרוביוטה של המעיים הראו יכולת גבוהה יותר להבחין בין נבדקים בריאים לחולים. דניאל פונסקה, אחת ממחברות המחקר, דוקטורנטית לגסטרואנטרולוגיה, ציינה כי “מצאנו שזיהוי מיני החיידקים לא תרמו יותר מ-2% מהחיזויים, מה שהיה צפוי בהתחשב באופי הרב-גורמי של המחלות שנבדקו”.

כאשר שולבו משתנים פנוטיפיים במודלים, פוטנציאל החיזוי עלה משמעותית. למשל, עבור דלקת מפרקים שגרונית, ה-AUC עלה מ-54.19 ל-88.03, ועבור זאבת אדמנתית מערכתית מ-49.08 ל-98.4. עבור סוכרת מסוג 1, השיפור ביכולת הניבוי היה קשור בעיקר להכללת מידע על צריכת נוטריינטים, במיוחד חומצה פולית, כולסטרול, אבץ, מגנזיום וחלבון. לעומת זאת, עבור סוכרת מסוג 2, מדד ה-BMI תרם באופן משמעותי ליכולת החיזוי של המודל.

פונסקה הדגישה כי למרות הקשר המוצע בין מיקרוביוטה למחלות שונות, הדפוסים אינם ניתנים לשחזור באופן עקבי. היא ציינה כי “הגילוי שחיידקים לבדם אינם משחקים תפקיד חשוב בקביעת מחלות אלו אישר את ההשערה שלנו לגבי חוסר היכולת לשחזר תוצאות קודמות”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה