מחנכי סוכרת

שימוש תדיר בתרופות אנטיביוטיות ודיאטה עתירת מתוקים מעלים את הסיכון למחלת מעי דלקתית בילדים (מתוך כנס ה-DDW)

דיאטה עתירת סוכריות או משקאות ממותקים, חשיפה לטיפול אנטיביוטי בילדות מוקדמת ומגורים באזורים עירוניים הינם גורמי סיכון אפשריים להתפתחות מחלת מעי דלקתית בילדים, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-Digestive Disease Week.

במטרה להבין את ההשפעה של הרגלי התזונה וגורמים סביבתיים על מחלת מעי דלקתית בילדים, החוקרים השלימו חיפוש שיטתית לזיהוי מחקרים שבחנו את הקשר בין דפוסי התזונה וחשיפה סביבתית לפני אבחנה של מחלת מעי דלקתית בילדים. מבין 4,763 מחקרים שנבחנו, 36 מחקרים תצפתיים עם קרוב ל-6.5 מיליון משתתפים נכללו בסקירה הנוכחית.

מהנתונים עולה כי הסיכויים לאבחנה של מחלת מעי דלקתית בילדים היו גבוהים יותר משמעותית בקרב ילדים עם חשיפה לאנטיביוטיקה במהלך ילדות מוקדמת (יחס סיכויים של 3.0, רווח בר-סמך 95% של 1.90-5.16) או אלו עם למעלה מארבעה מחזורי טיפול אנטיביוטי בילדות (יחס סיכויים של 3.63, רווח בר-סמך 95% של 2.59-5.08).

החוקרים מדווחים עוד כי מצבים אטופיים לוו בעליה משמעותית בסיכויים למחלת מעי דלקתית בילדות (יחס סיכויים של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.28-2.13), כמו גם מצב סוציו-אקונומי גבוה (יחס סיכויים של 3.43, רווח בר-סמך 95% של 2.11-5.55), עישון פאסיבי (יחס סיכויים של 2.34, רווח בר-סמך 95% של 1.51-3.64), מגורים באזור עירוני (יחס סיכויים של 1.70, רווח בר-סמך 95% של 0.96-3.0) והעדר הנקה בילדות (יחס סיכויים של 2.49, רווח בר-סמך 95% של 1.13-5.46). עוד מצאו החוקרים כי צריכה רבה של סוכריות או משקאות ממותקים לוותה בסיכון גבוה כפליים למחלת מעי דלקתית בילדים (יחס סיכויים של 2.02, רווח בר-סמך 95% של 1.06-3.85).

מנגד, באלו עם למעלה משני אחאים (יחס סיכויים של 0.69, רווח בר-סמך 95% של 0.64-0.74) ואלו עם היסטוריה של חשיפה לחיות מחמד או בקר (יחס סיכויים של 0.53, רווח בר-סמך 95% של 0.39-0.73) תועד סיכון מופחת משמעותית למחלת מעי דלקתית בילדים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על גורמי סיכון הפיכים למחלת מעי דלקתית, כאשר שינויים באורחות החיים עשויים להשפיע על הסיכון למחלת המעי בילדות, דוגמת המלצה להנקה מוקדמת או הפניה לדיאטנית לאימוץ תזונה בריאה.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

    רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

    בלמעלה ממחצית מהחולים עם תסמינים של גסטרופרזיס תועדו רמות נמוכות של ויטמין D, אשר נקשרו עם החמרה בבחילות, הקאות, והפרעה בתפקוד נוירו-מוסקולרי של הקיבה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. במחקר התצפיתי בחנו החוקרים 513 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם תסמיני גסטרופרזיס, אשר נכללו במאגר Gastroparesis Clinical Research Consortium. […]

  • השוואת יעילות ובטיחות Ustekinumab ומעכבי TNF בקשישים עם מחלת קרוהן (Inflamm Bowel Dis)

    השוואת יעילות ובטיחות Ustekinumab ומעכבי TNF בקשישים עם מחלת קרוהן (Inflamm Bowel Dis)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Inflammatory Bowel Diseases עולה דמיון ביעילות ובטיחות Ustekinumab (סטלרה) ומעכבי TNF בטיפול בקשישים עם מחלת קרוהן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפולים ביולוגיים מלווים בסיכון מוגבר לזיהומים בקשישים עם מחלת מעי דלקתית. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הבטיחות והיעילות של Ustekinumab לעומת מעכבי TNF בקשישים עם מחלת קרוהן. מטרת […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: אבחון סרטן המעי

    שלום לכולם וברוכים הבאים לעוד פרק של “טיפ מחדר הרופא”, הפעם נעסוק באחת מהמחלות החשובות והקשות לאבחון – סרטן המעי. פרופסור איתמר רז יחלוק איתנו מידע חדש ומרתק מתוך מאמר שהתפרסם ב-JAMA OPEN ממאי האחרון. נלמד על השיטות המתקדמות לאבחון מוקדם והדרכים לשיפור הסיכויים לטיפול מוצלח. לכל הטיפים השבועיים  בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • צליעה בילדים (Pediatr Rev) - והערות ד

    צליעה בילדים (Pediatr Rev) - והערות ד"ר אבי פנסקי, עורך אורתופדיה

    צליעה בילדים היא סיבה שכיחה לפנייה לחדרי מיון, והאבחנה המבדלת במקרים אלו רחבה למדי: הסיבה עשויה להיות מולדת, דלקתית, זיהומית, חבלתית, נאופלסטית ואידיופאתית. ד"ר פנסקי משתף מאמר מ-Pediatrics in Review הסוקר את שיטות האבחון השונות, ומוסיף מהערותיו.

  • הנחיות האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Pediatrics)

    הנחיות האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה לטיפול באטופיק דרמטיטיס (JAMA Pediatrics)

    כוח העבודה (Joint Task Force) של האיגוד האמריקאי לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה עדכן את ההנחיות לטיפול ב-AD. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר מה-JAMA Pediatrics שריכז את ההמלצות העיקריות לגבי טיפול בדרמטיטיס אטופית, ומוסיף מהערותיו.

  • השתלת כבד דוחה התקדמות גרורות לסרטן מעי גס ורקטום (JAMA Surgery)

    השתלת כבד דוחה התקדמות גרורות לסרטן מעי גס ורקטום (JAMA Surgery)

    השתלת כבד מלווה בשיפור הישרדות ללא-התקדמות מחלה בחולים נבחרים עם סרטן מעי גס ורקטום לא-נתיח עם פיזור כבד; עם זאת, ההשפעה על ההישרדות הכוללת ושיעורי ההישנות לא הייתה מובהקת סטטיסטית, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Surgery. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על תוצאות מבטיחות בחולים נבחרים עם סרטן מעי גס […]

  • יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    יתרונות בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 (מתוך Pediatrics)

    בדיקות סקר של יילודים לחסר וויטמין B12 עשויות להוביל לירידה של פי ארבע בסיכויי להתפתחות חסר תסמיני של הוויטמין בשנה הראשונה לחייהם, בהשוואה ליילודים שלא עברו בדיקות סקר אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מגרמניה שפורסמו בכתב העת Pediatrics. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסר וויטמין B12 עשוי לפגוע בהתפתחות יילודים, אך ההשפעה של בדיקות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה