מחנכי סוכרת

רמות גבוהות של חומצה סיאלית בדם עשויות לנבא סיכון מוגבר לרטינופתיה סוכרתית (Front Clin Diabetes Healthc)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Clinical Diabetes and Healthcare עולה קשר אפשרי בין רמות גבוהות של חומצה סיאלית בדם ובין רטינופתיה סוכרתית. לאור זאת, החוקרים מציעים כי הערכת רמות חומצה סיאלית בדם עשויה לסייע בניבוי מוקדם ומניעה של סיבוכים מיקרווסקולאריים בחולי סוכרת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את הקשר בין רמות חומצה סיאלית בדם וגורמי סיכון מטבוליים בחולים עם סוכרת מסוג 2 עם וללא סיבוכים מיקרווסקולאריים. מחקר החתך כלל 150 חולים עם סוכרת מסוג 2 אשר טופלו במרפאת סוכרת בבית חולים אחד בגאנה. דגימות דם בצום נאספו ונבחנו לקביעת רמות כולסטרול כללי, טריגליצרידים, LDL, HDL, רמות סוכר בדם בצום, המוגלובין מסוכרר, רמות חומצה סיאלית ו-CRP.

מהנתונים עולה כי רמות חומצה סיאלית בדם היו גבוהות יותר משמעותית בחולים עם סוכרת ואבחנה של רטינופתיה, בהשוואה לחולים עם נפרופתיה או ללא סיבוכים מיקרווסקולאריים (p=0.005).

עוד זוהתה קורלציה שלילית מתונה בין מדד BAI (או Body Adiposity Index) ורמות טריגליצרידים ובין רמות חומצה סיאלית בדם.

מניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לרמות טריגליצרידים ומדד BAI עלה כי רמות חומצה סיאלית בדם עשויות לסייע בהבחנה בין חולי סוכרת עם רטינופתיה וחולים ללא סיבוכים (P=0.004). עם זאת, רמות חומצה סיאלית בדם לא סייעו בהבחנה בין אלו עם רטינופתיה וחולים עם נפרופתיה (p=0.099).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין רמות גבוהות של חומצה סיאלית בדם ובין סיכון מוגבר לרטינופתיה בחולים עם סוכרת מסוג 2. הערכת רמות חומצה סיאלית בדם עשויה לסייע בזיהוי מוקדם ומניעת סיבוכים מיקרווסקולאריים בחולי סוכרת ולהביא להפחתת הסיכון לתחלואה ותמותה.

Front Clin Diabetes Healthc. 2022 Jul 1

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה