מחנכי סוכרת

דיאטה המשלבת שמן זית עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-AHA)

מנתונים שהוצגו במסגרת פוסטר במהלך כנס ה-American Heart Association עולה כי צריכה שבועית של שמן זית לוותה בסיכון מופחת להתפתחות קרישי דם בעקבות חשיפה של צעירים בריאים, הסובלים מהשמנת-יתר, לאגוניסטים המשפעלים טסיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיאטה ים תיכונית, הכוללת שמן זית, נקשרה עם שיפור התוצאות הקרדיווסקולאריות במחקרים רבים בעבר. עם זאת, למיטב ידיעתם לא נערך מחקר להערכת ההשפעות של הרכב התזונה, שמן זית בפרט, על תפקוד טסיות בנבדקים שמנים.

מדגם המחקר כלל 87 גברים ונשים בגילאי 18-55 שנים, עם מדד מסת גוף של 40 ק”ג למטר בריבוע ומעלה, או לפחות 35 ק”ג למטר בריבוע ולפחות תחלואה אחת על-רקע השמנה, ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, היסטוריה של עישון, טיפול בתרופות להפחתת שומנים בדם, טיפול תרופתי לאיזון סוכרת, או טיפול בנוגדי-קרישה או נוגדי-טסיות.

על-בסיס תשובותיהם לשאלוני תזונה סיווגו החוקרים את המשתתפים לפי צריכת שמן זית: פחות מפעם בשבוע (20 משתתפים), 1-3 פעמים בשבוע (34 משתתפים), או לפחות 4 פעמים בשבוע (33 משתתפים).

החוקרים הוסיפו לדגימות דם של המטופלים נוגדנים שנצבעו ל-P-Selectin, סמן של שחרור גרנולות אלפא, ול-PAC-1, קולטן IIb/IIIa משופעל שני אלו מהווים סמנים לטסיות משופעלות. הם מדדו את ביטוי PAC-1 ו-P-Selectin, המבוטאים כ-MFI (Mean Fluorescence Intensity), ללא נוכחות אגוניסטים של טסיות ועם תוספת אפינפרין או תרומבין לשפעול טסיות

בקרב אלו שדיווחו על צריכת שמן זית 1-3 פעמים בשבוע, או לפחות 4 פעמים בשבוע, תועדה תגובה מופחתת לאגוניסטים לשפעול טסיות, בהשוואה לאלו שצרכו שמן זית פחות מפעם בשבוע. לא זוהו הבדלים משמעותיים בשפעול טסיות על-פי היקף צריכת בשר אדום, ביצים, חמאה, או מרגינה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנון האפשרי ולקבוע אם פעילות גופנית ומרכיבים אחרים בדיאטה ים תיכונית משפיעים על שפעול טסיות בשמנים.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה