מחנכי סוכרת

תוספי אומגה שלוש אינם עדיפים על שמן זית להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם (N Engl J Med)

מנתוני מחקר ASCEND שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology) ופורסמו בו-זמנית בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לא סייעו במניעת אירועים קרדיווסקולאריים.

ברקע למחקר מסבירים חהוקרים כי צריכה מוגברת של חומצות שומן אומגה-שלוש נקשרה עם סיכון מופחת למחלה קרדיווסקולארית במחקרים תצפיתיים, אך ממצא זה לא אושר במחקרים אקראיים ועדיין לא ברור אם לחומצות שומן אומגה-שלוש יש תועלת קרדיווסקולארית בחולי סוכרת.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 15,480 חולי סוכרת, ללא עדות למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, לנטילת קפסולות של 1 גרם, המכילות חומצות שומן אומגה שלוש (קבוצת התערבות) או פלסבו תואם (שמן זית) כל יום. התוצא העיקרי היה אירוע וסקולארי חמור ראשון (אוטם לבבי או אירוע מוחי לא-פטאלי, אירוע איסכמי חולף, או תמותה וסקולארית למעט דימום תוך-גולגולתי). תוצא סיום משני כלל אירוע וסקולארי חמור ראשון או כל רה-וסקולריזציה עורקית.

במהלך מעקב ממוצע של 7.4 שנים (שיעורי היענות של 76%), אירוע וסקולארי חמור תועד ב-689 חולים (8.9%) בקבוצת הטיפול בתוספי אומגה-שלוש וב-712 מהחולים (9.2%) בקבוצת הפלסבו (יחס שיעורים של 0.97, p=0.55). התוצא המשולב של אירוע וסקולארי חמור או רה-וסקולריזציה תועד ב-882 חולים (11.4%) וב-887 חולים (11.5%), בהתאמה (יחס שיעורים של 1.00).

שיעורי התמותה מכל-סיבה עמדו על 9.7% מהחולים בקבוצת ההתערבות (752 חולים) ועל 10.2% מהחולים בקבוצת הפלסבו (788 חולים) (יחס שיעורים של 0.95).

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשיעור האירועים החריגים החמורים שאינם-פטאליים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתונים אלו עולה כי בחולים עם סוכרת וללא עדות למחלה קרדיווסקולארית, אין הבדל משמעותי באירועים וסקולאריים חמוריים עם טיפול בתוספי אומגה-שלוש או עם שמן זית.

N Engl J Med, 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה