מחנכי סוכרת

האם טיפול במעכבי DPP-4 מעלה את הסיכון ל-Bullous Pemphigoid? (מתוך JAMA Dermatology)

טיפול בתרופות מסוימות ממשפחת מעכבי DPP-4 (Dipeptidyl Peptidase-4) מלווה בעליה קטנה אך משמעותית בסיכון להתפתחות Bullous Pemphigoid, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת JAMA Dermatology.

החוקרים זיהו 82 חולי סוכרת עם אבחנה חדשה של Bullous Pemphigoid בין 2011-2017 במרכז שלישוני והתאימו להם 328 ביקורות, תואמות בגיל, מין ומוצא אתני, עם סוכרת וללא Bullous Pemphigoid.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 79 שנים, 54% היו נשים. בעת הגיוס למחקר, 44% מהחולים עם Bullous Pemphigoid טופלו במעכבי DPP-4, זאת בהשוואה ל-22% מהביקורות (p<0.001).

במהלך חציון מעקב של שנתיים, התפתחות Bullous Pemphigoid הייתה נפוצה יותר משמעותית בקרב אלו שנטלו מעכבי DPP-4, עם יחס סיכויים של 2.83. הקשרים הבולטים ביותר תועדו בחולים מתחת לגיל 70 שנים (יחס סיכויים של 5.59), לאחריהם אלו בגילאי 70-79 שנים (יחס סיכויים של 3.20) ואלו בגילאי 80 שנים ומעלה (יחס סיכויים של 2.40). הקשר היה בולט יותר בגברים (יחס סיכויים של 4.46), בהשוואה לנשים (יחס סיכויים של 1.88).

מניתוח הנתונים לפי תרופות ספציפיות במשפחת מעכבי DPP-4 עלה כי Vildagliptin (גאלבוס) נקשר באופן הבולט ביותר עם Bullous Pemphigoid (יחס סיכויים של 9.28), לאחריו Linagliptin (טרג’נטה יחס סיכויים של 6.61). לא תועד קשר מובהק עם טיפול ב-Sitagliptin (ג’נוביה), שלמעשה היה בשימוש פחות נפוץ בקרב חולים עם Bullous Pemphigoid, בהשוואה לאלו ללא המחלה העורית, אם כי הקשר לא היה מובהק סטטיסטית.

אחר תקנון לערפלנים, דוגמת מחלות נוירולוגיות נלוות וטיפול במטפורמין, הטיפול במעכבי DPP-4 נקשר בקשר בלתי-תלוי עם התפתחות Bullous Pemphigoid עם יחס סיכויים מתוקן של 3.16 לכלל משפחת התרופות, 10.67 עם Vildagliptin ו-6.65 עם Linagliptin.

בהשוואה ל-46 החולים עם Bullous Pemphigoid שלא נטלו מעכבי DPP-4, ב-36 החולים עם מחלת העור הקשורה עם הטיפול התרופתי תועדה מעורבות רבה יותר של ריריות (22% לעומת 6.5%), אך ספירת אאזנופילים וטסיות נמוכה יותר.

מבין 19 החולים עם Bullous Pemphigoid על-רקע טיפול במעכבי DPP-4 בהם הטיפול הופסק, ב-16 חלה הפוגה מלאה ובשלושה תוארה הפוגה חלקית. עם זאת, מבין 13 החולים בהם הטיפול במעכבי DPP-4 לא הופסק, שמונה הלכו לעולמם ושלושה נכנסו להפוגה.

JAMA Dermatology. Published online August 8, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תוצאות מאכזבות למשלב Vibostolimab עם Pembrolizumab כנגד סרטן ריאות (מתוך הודעת חברת Merck)

    תוצאות מאכזבות למשלב Vibostolimab עם Pembrolizumab כנגד סרטן ריאות (מתוך הודעת חברת Merck)

    מחקר אקראי בשלב 3 שנועד להשוות שני משלבי טיפול קו-ראשון כנגד סרטן ריאות הופסק בשלב מוקדם לאחר ניתוח ביניים שלא הדגים כל תועלת הישרדותית והצביע על רעילות גבוהה יותר עם התכשיר הניסיוני Vibostolimab. מחקר KeyVibe-008 הינו מחקר כפל-סמיות שכלל 460 חולים עם סרטן ריאות מסוג SCLC (או Small Cell Lung Cancer) בשלב נרחב. במסגרת המחקר […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Axatilimab לטיפול ב-GVHD כרוני (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Axatilimab לטיפול ב-GVHD כרוני (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן Axatilimab לטיפול במבוגרים וילדים עם אבחנה של GVHD (או Graft Versus Host Disease) כרונית בהם לא תועדה תגובה לפחות לשני קווי טיפול קודמים ובמשקל של 40 ק”ג ומעלה. החוקרים מסבירים כי GVHD כרוני הינו סיבוך מסכן-חיים של השתלת מח עצם אלוגנאית, המתפתח במחצית מהמושתלים. […]

  • צום לסירוגין מסייע בהפחתת משקל בחולים עם טרום-סוכרת וסוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    צום לסירוגין מסייע בהפחתת משקל בחולים עם טרום-סוכרת וסוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    במבוגרים עם טרום-סוכרת או סוכרת מסוג 2, צום לסירוגין הפחית את משקל הגוף ומדד מסת הגוף, לצד שיפור האיזון הגליקמי, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צום לסירוגין עשוי לשמש כגישה גמישה יותר להפחתת משקל ושיפור הבריאות הקרדיו-מטבולית, בהשוואה לדיאטה עם הגבלה קלורית, אך אין […]

  • אי-הבנות נפוצות לגבי סטטינים (MDedge)

    אי-הבנות נפוצות לגבי סטטינים (MDedge)

    בכתבה ב- MDedge דנו באי-הבנות נפוצות לגבי סטטינים ותואר תיאור מקרה של מטופלת עם תסמונת כלילית חריפה וחשבה להפסיק את הסטטין בגלל תופעות לוואי. יהונתן ניסן משתף את המאמר בהמלצתו של פרופ’ אייל שוורצברג.

  • הוספת Nemolizumab לטיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים משפר פרוריגו נודולריס (Br J Dermatol)

    הוספת Nemolizumab לטיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים משפר פרוריגו נודולריס (Br J Dermatol)

    הוספת Nemolizumab במינונים של 30 מ”ג ו-60 מ”ג לטיפול מקומי בקורטיקוסטרואידים הוביל לתוצאות חיוביות במתבגרים עם פרוריגו נודולריס (Prurigo Nodularis), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום יש אפשרויות טיפול מוגבלות לפרוריגו נודולריס, כאשר לחלק גדול מהם יעילות לא-מספקת. Nemolizumab הינו נוגדן חד-שבטי ניסיוני הנקשר […]

  • הקלה מהירה בגרד מנבאת תגובה לטיפול בדופיקסנט בחולים עם Bullous Pemphigoid (מתוך Dermatology)

    הקלה מהירה בגרד מנבאת תגובה לטיפול בדופיקסנט בחולים עם Bullous Pemphigoid (מתוך Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Dermatology עולה קורלציה חיובית בין הקלה מהירה בתלונות על גרד עורי בעקבות התחלת טיפול ב-Dupilumab (דופיקסנט) ובין התגובה לטיפול התרופתי בחולים עם אבחנה של Bullous Pemphigoid. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Bullous Pemphigoid הינה מחלה שלפוחתית אוטואימונית הנפוצה ביותר הפוגעת לרוב בקשישים. מרבית אפשרויות הטיפול הסיסטמי כוללות תרופות לדיכוי חיסוני […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה