מחנכי סוכרת

סטטינים ו-CRP : סקירת המשך (NEJM) מתוך jc 432+שאלת השתלמות, למנויים-חינם!

כמובטח, הנה סקירה נוספת מה-NEJM העוסקת בקשר בין סטטינים ל-CRP :

טיפול בסטטינים (statins) מפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים על ידי הפחתה של רמות הכולסטרול בפלסמה ולכן בחולים עם מחלה לבבית ידועה חשוב לעקוב אחר רמות הכולסטרול LDL, ולוודא כי הטיפול מביא את החולה לרמות המטרה.

עם זאת, ידוע כי הטיפול בסטטינים יעיל יותר בחולים בהם קיימות רמות גבוהות של

C -reactive protein (CRP)  וכי סטטינים מביאים להפחתה ברמות ה- CRP, באופן שאינו תלוי בפעולתם על ה LDL.- כולסטרול.

ממצאים אלו ואחרים, הובילו להבנה שמלבד פעולתם על משק השומנים, לסטטינים פעולה נוגדת דלקת, המשפיעה על הפרוגנוזה ועל דרך הטיפול בחולה. יתכן, אם כן, שלרמת ה- CRP המושגת בעקבות טיפול בסטטינים, חשיבות קלינית שאינה נופלת מהחשיבות של רמת הכולסטרול LDL.

מחקר זה בדק את הסוגייה בקרב יותר מ- 3,000 חולים במחלה כלילית, שחולקו אקראית לקבל טיפול רגיל, 40 מ”ג pravastatin ליום, או אינטנסיבי, 80 מ”ג atorvastatin ליום. הנבדקים היו בגיל ממוצע של 58 שנים, מרביתם עברו אוטם לבבי, וחלקם סבלו מתסמונת כלילית חריפה אחרת. נערך מעקב אחר רמות הכולסטרול וה- CRP במשך 24 חודשי טיפול.

לאחר 30 ימי טיפול, נמצא כי קיימת קורלציה מעטה בין ההפחתה ברמת ה- LDL, ובין ההפחתה ברמת ה- CRP. החוקרים מצאו כי קיים מתאם בין רמות ה- LDL שהושגו עם הטיפול, ובין הסיכון לאוטם לבבי ולתמותה על רקע לבבי.

בנוסף לכך, נמצא מתאם לינארי בין ההפחתה ברמות ה- CRP, ובין הסיכון לאירועים ולתמותה לבביים. מטופלים שהגיעו לרמות LDL נמוכות מ- 70 מ”ג לדציליטר, נמצאו בסיכון נמוך משמעותית לאוטם חוזר, בהשוואה למטופלים עם רמות גבוהות מ- 70 מ”ג לדציליטר לאחר טיפול.

למרות חוסר התלות בין ערכי הכולסטרול וה- CRP, נמצא פער דומה בסיכון הלבבי, בין חולים עם רמות CRP נמוכות מ- 2 מ”ג לליטר לאחר טיפול ובין חולים עם רמות גבוהות יותר. בנוסף, היתרון הפרוגנוסטי שנצפה בחולים עם CRP נמוך, היה בולט גם בחולים עם רמה גבוהה וגם בחולים עם רמה נמוכה יותר, של כולסטרול LDL. החולים שסבלו מהשיעור הנמוך ביותר של אירועים ותמותה לבביים, היו אלו שהגיעו לרמות נמוכות הן של כולסטרול, והן של CRP.

שיעור ניכר יותר מהחולים שטופלו ב- atorvaststin הגיעו לרמות היעד של כולסטרול ושל CRP, בהשוואה לחולים שטופלו ב- pravastatin. עם זאת, לגבי רמה נתונה של כולסטרול ושל CRP, הסיכון הלבבי היה דומה ללא תלות בסוג הטיפול.

מהמחקר עולה, כי חולים בתסמונות כליליות חריפות (acute coronary syndromes) המטופלים בסטטינים ומגיעים לרמת CRP נמוכה מ- 2 מ”ג לליטר, נהנים מפרוגנוזה עדיפה. יתרון זה אינו תלוי ברמת הכולסטרול LDL שהושגה. עוד נראה, כי ההפחתה ברמת ה- CRP ברובה איננה תלויה בהפחתה ברמת הכולסטרול. מתוצאות אלו ומעבודות אחרות (ראה עבודתו של Nissen et al. בגיליון זה של ה- Journal Club), עולה כי יש מקום למעקב אחר רמות ה- CRP בחולים לבביים המטופלים בסטטינים, וכי למדד זה משמעות פרוגנוסטית, והשלכות טיפוליות.


C-Reactive Protein Levels and Outcomes

after Statin Therapy, Paul M Ridker, M.D, for the Pravastatin or Atorvastatin Evaluation and Infection TherapyThrombolysis in Myocardial Infarction 22 (PROVE ITTIMI 22) Investigators , N Engl J Med 2005;352:20-8.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה