מחנכי סוכרת

ויטמיני C ו-E האנטיאוקסידנטים משפרים דחק חימצוני המופיע בעקבות היפרגליקמיה בתאי אנדותל כליליים (Diabetes Obesity Metabolism)

לויטמיני C ו-E תכונות מגוננות במצבי מחלה רבים הקשורים לדחק חימצוני מוגבר. מטרתו של מחקר שפורסם לאחרונה היתה לבדוק האם ויטמיני C ו/או E משפיעים על דחק חימצוני המופיע בעקבות היפרגליקמיה באמצעות בקרת הפעילות האנזימתית של prooxidant, כלומר NAD(P)H oxidase ו/או אנזימים אנטי-אוקסידנטים כגון eNOS, superoxide dismutase, catalase ו-glutathione peroxidase, בתאי אנדותל מיקרווסקולריים כליליים (CMEC).

CMEC תורבתו בריכוזי גלוקוז נורמליים (5.5mm) או גבוהים (22mm) במהלך שבוע. רמת הפעילות האנזימתית נקבעה באמצעות בדיקות ייחודיות. רמות -O2 והניטריטים נמדדו באמצעות cytochrome c reduction ובאמצעות Griess assays, בהתאמה.

היפרגליקמיה לא יצרה שינוי בפעילות ה-eNOS או ברמת יצירת הניטריטים הכללית, המהווה אינדקס לייצור NO. אולם, היא העלתה את פעילויות ה-NAD(P)H oxidase והאנזימים האנטיאוקסידנטים  (p < 0.05). מעכבים ספציפיים של NAD(P)H oxidase, כלומר phenylarsine oxide (בריכוז של 0.1-3µm) ו-4-2-aminoethylbenzenesulfonyl fluoride (בריכוז של 5-100µm) וויטמיני C ו-E (בריכוזים של 0.1-1µm) הפחיתו משמעותית את פעילויות אנזימי ה-prooxidant והאנטיאוקסידנט ב-CMEC שנחשפו להיפרגליקמיה (p < 0.01). ההבדלים בפעילויות האנזימתיות נמצאו בלתי-תלוים בעליות באוסמולריות שנגרמו בשל רמות הגלוקוז הגבוהות, כפי שנבדק באמצעות שימוש בריכוזים אקוי-מולריים של מניטול בניסויים מקבילים.

החוקרים מסיקים כי ויטמיני C ו-E עשויים לגונן על CMEC מפני דחק חימצוני המופיע בעקבות היפרגליקמיה באמצעות בקרה צמודה על פעילויות אנזימי ה-prooxidant והאנטיאוקסידנטים.

Diabetes, Obesity and Metabolism: 6; 6; 442

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה