מחנכי סוכרת

משקאות ממותקים, עליה במשקל וסוכרת בנשים בגיל העמידה

מחלת הסוכרת, נפוצה עד מאוד.

שיעור המחלה גבר מאוד בעשורים האחרונים כמו גם מימדי מגפת ההשמנה וכמו הסוכרת וההשמנה, גם צריכת המשקאות הממותקים, עלתה באופן משמעותי.

בין 1977 ל-1997, עלתה צריכת המשקאות הממותקים ע”י המבוגרים בארה”ב, ב-61%. ואילו בילדים, צריכת משקאות אלו הכפילה את עצמה.   עדויות אחרונות, מרמזות על קשר בין צריכת משקאות ממותקים ובין הסיכון לסוכרת בילדים, חוץ מההשמנה הנגרמת מהמשקה הממותק, הסיכון לסוכרת גדל בשל סירופ התירס העשיר בפרוקטוז (Fructose), המצוי בכמות גדולה במשקאות אלו, ומעלה את ערך הגלוקוז בדם בדומה לסוכרוז (Sucrose).

משקאות ממותקים הם המקור העיקרי לסוכר בדיאטה האמריקאית, ובכל מנה, פוטנציאל גליצמי (Glycemic), המגביר את הסיכון לסוכרת. ולבסוף, משקאות הקולה למיניהן, מכילים קרמל (Caramel), אשר יכול להגביר עמידות לאינסולין.

מכיוון שעד כה לא נמצא מחקר אשר בודק את הקשר בין משקאות ממותקים וסוכרת, ערכו החוקרים את המחקר אשר יוצג בפניכם.

המחקר היה חלק ממחקר האחיות האמריקאיות אשר בדק קרוב ל-120,000 נשים בין הגילים 24 ו-44. אשר השיבו לשאלונים הנשלחים בדואר בנושאים שונים, ביניהם תזונה, משקל ותחלואה.

נמצא שהנשים ששתו הרבה משקאות ממותקים, היו בד”כ פעילות פחות גופנית, נטו יותר לעישון ותזונתם הייתה עשירה בקלוריות וענייה בחלבון וסיבים תזונתיים.

בנוסף, נמצא שאלו השותות שתייה ממותקת בכמות רבה, עולות יותר במשקל ונוטות ללקות בסוכרת, גם כאשר מנטרלים את גורמי הסיכון האחרים הידועים. וסיכונן היחסי של נשים אשר שותות יותר ממשקה ממותק אחד ביום לפתח סוכרת, גבוה כמעט פי שניים מאשר אלו השותות פחות ממשקה ממותק אחד בחודש.

יתכן והעלייה במשקל משתית משקאות ממותקים, נובעת מכך שמזון נוזלי אינו משביע. ואף נמצא, ששתיית משקאות ממותקים אינה משפיעה על כמות המזון והקלוריות הנצרכת איתם.

השינוי במשקלן של הנשים ששותות הרבה משקאות ממותקים באופן קבוע היה דומה לשינוי במשקל בקבוצה שממעטת לשתות משקאות אלו.

נזכיר שוב שמשקאות ממותקים תורמים להתפתחות סוכרת לא רק בגלל העלייה במשקל אלא גם בגלל תכונות הסוכרים המצויים בהם שהוזכרו קודם, וגם בגלל השפעתם על רמת הגלוקוז והאינסולין.

מיצי הפירות לא גרמו לסוכרת, מה שמציע שהסוכרים המופקים מפירות, גורמים פחות להתפתחות סוכרת.

אם כן, ממסקנות המחקר ששתית משקאות ממותקים תורמת לעליה במשקל ולהתפתחות סוכרת, ומכאן, על קובעי המדיניות בשירותי הבריאות, לעודד הפחתה בשתיית משקאות ממותקים.

הערת העורך: מעניין להיווכח כי במקביל לעליה בצריכת משקאות ממותקים חלה ירידה בצריכת חלב בקרב ילדים ובני הנוער בארצות הברית. ישנם מחקרים הטוענים כי עצם הפחתת צריכת החלב גרמה לעליה במשקל בקבוצות גיל אלו בשל ההשפעה המיטיבה שיש לחלב על הפחתת משקל.

אם נכון הוא הדבר הרי שלא מספיק להפסיק לשתות משקאות ממותקים אלא יש לעודד שתית חלב עם כל הערכים המוספים של צריכת סידן בגיל ההתבגרות.

למאמר


Sugar-Sweetened Beverages, Weight Gain, and Incidence of Type 2 Diabetes in Young and Middle-Aged Women Matthias B. Schulze, DrPH  JAMA 292;927-


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה