דיאטה עתירה במזון מעובד מלווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום (Gastroenterology)

דיאטה עתירת מזון מעובד שנקשרה עם חותמת מיקרוביאלית של סרטן מעי גס ורקטום מצויה בקורלציה חיובית עם סיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום, בפרט גידולים עם עדות ל-Fusobacterium nucleatum, זן pks של Escherichia coli ו-ETBF (או Enterotoxigenic Bacteroides fragilis).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נכון להיום, אין מחקרים להערכת ההשפעה של דפוס תזונה (במקום רק מזונות או חומרי תזונה מסוימים) המכוונים באופן ספציפי כנגד מיקרובים הקשורים בסרטן מעי גס ורקטום עשויים לתרום לסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום.

החוקרים התבססו על דגימות צואה ומידע תזונתי אודות 307 גברים ו-212 נשים וזיהו ולאחר מכן תיקפו דפוס תזונה הקשור באופן ספציפי עם חותמת מיקרוביאלית הקשורה עם סרטן מעי גס ורקטום, אשר זכתה לשם CMDS (קיצור של CRC Microbial Dietary Score).

לאחר מכן, החוקרים בחנו את הקשר בין מדד CMDS ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום ב-259,200 משתתפים (50,637 גברים ו-208,563 נשים) משלושה מדגמים גדולים בארצות הברית כאשר אנשי צוות רפואי סיפקו מידע מפורט אודות אורחות חיים שונים לאורך תקופות מעקב ארוכות.  עוד נבחן הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום על-בסיס נוכחות חיידקי מעי, דוגמת F. nucleatum, pks+ E. coli ו-ETBF, ברקמת גידול של משתתפים שעברו כריתה ניתוחית של סרטן מעי גס ורקטום.

מהנתונים עולה כי CMDS מתאפיין בצריכה רבה של מזון מעובד וצריכה מעטה של מזון עתיר-סיבים. לאורך תקופת מעקב של למעלה מ-6.4 מיליון שנות-אדם בשלושה מדגמים בארצות הברית זוהו 3,854 מקרים של סרטן מעי גס ורקטום, כאשר 1,174, 1,096 ו-1,119 מקרים נבחנו להערכת F. nucleatum, pks E. coli ו-ETBF, בהתאמה.

מדד CMDS גבוה יותר לווה בסיכון מוגבר לסרטן מעי גס ורקטום לאחר תקנון לגורמי סיכון לממאירות (יחס סיכון מתוקן של 1.25, p<0.001). הקשר בין מדד CMDS ובין הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום היה בולט יותר בגידולים עם רמות מדידות של F. nucleatum (יחס סיכון של 2.51, p<0.001), pks E. coli (יחס סיכון של 1.68, p=0.005) ו-ETBF (יחס סיכון של 2.06, p=0.016).

החוקרים מסכמים וכותבים כי דפוס תזונה דל במזון מעובד עשוי לסייע במניעת סרטן מעי גס ורקטום הודות לשינוי הרכב המיקרוביום במעי. דפוס התזונה המשפיע על חותמת מיקרוביאלית הקשורה עם הממאירות עשויה לסייע במיוחד במניעת סרטן מעי גס ורקטום חיוביים לחיידקים, להם פרוגנוזה גרועה יותר.

Gastroenterology, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה