טיפול בסטטינים עשוי לשפר בריאות כבדית בחולים עם מחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית (Gut)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Gut עולה כי טיפול בסטטינים בחלים עם מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית מלווה בסיכון נמוך יותר בטווח הארוך לתמותה מכל-סיבה, סיבוכים משנית למחלת כבד והתקדמות נוקשות כבדית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שבחולים רבים עם מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית ישנה התוויה לטיפול בסטטינים, כולל מחלות לב וכלי דם, אלו אינם משמשים לעיתים קרובות בשל חשש מפני נזק אפשרי לכבד וחולשת שרירים.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה להערכת ההשפעות ארוכות הטווח של סטטינים ב-7,988 חולים (גיל ממוצע של 53 שנים, 58.2% נשים) עם מחלת כבד סטאטוטית משנית להפרעה מטבולית שהשלימו לפחות שתי בדיקות אלסטוגרפיה. המחקר כלל 16 מרכזים ברחבי ארצות הברית, אירופה ואסיה.

המשתתפים במחקר סווגו לקבוצה עם מחלת כבד כרונית מתקדמת ומפוצה (נוקשות כבדית של 10 kPa ומעלה) ואלו ללא מחלת כבד כרונית מתקדמת ומפוצה (נוקשות כבדית נמוכה מ-10 kPa).

מרשמים לטיפול בסטטינים כללו Simvastatin, Pravastatin, Atorvastatin, Rosuvastatin, Lovastatin, Fluvastatin ו-Pitavastatin. בתחילת המחקר, 40.5% מהחולים נטלו תרופות ממשפחת סטטינים.

התוצא העיקרי היה משלב של תמותה מכל-סיבה וסיבוכים כבדיים, כולל שחמת כבד, סרטן כבד, או תמותה על-רקע מחלת כבד. תוצאים משניים כללו שינויים בנוקשות כבדית כפי שנקבע לאורך חציון מעקב של 4.6 שנים.

מהנתונים עולה כי טיפול בסטטינים לווה בסיכון מופחת ב-76.7% לתמותה מכל-סיבה וירידה של 62% בסיכון לסיבוכים כבדיים בהשוואה לחולים שלא טופלו בסטטינים (p<0.001 בשני המקרים). טיפול בסטטינים לווה בירידה של 46% בסיכון להתקדמות נוקשות כבדית בחולים עם מחלת כבד מתקדמת ומפוצה ובירידה של 55% בסיכון להתקדמות ללא מחלת כבד כרונית מפוצה, בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטטינים (p<0.001 בשני המקרים).

לא זוהה קשר בין טיפול בסטטינים ובין נסיגה של נוקשות כבדית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי טיפול בסטטינים עשוי להפחית את שיעורי תחלואה ותמותה קרדיווסקולארית ולהאט התקדמות נוקשות כבדית בחולים עם וללא מחלת כבד כרונית מתקדמת מפוצה.

Gut, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה