ההשפעה של מיקרוביום המעי על הסיכון לסוכרת (Nature Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין הרכב המיקרוביום במעי ובין הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, רמז לחשיבות של הרכב החיידקים במערכת העיכול בפתוגנזה של סוכרת.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכלל 8,117 מטה-גנומים מ-10 מדגמים ברחבי ארצות הברית, אירופה, ישראל וסין. מדגם המחקר (גיל ממוצע של 57.9 שנים; 54.4% נשים) כלל 1,851 משתתפים עם סוכרת מסוג 2, כמו גם 2,770 משתתפים עם קדם-סוכרת ו-2,277 משתתפים עם משק סוכר תקין (ביקורות).

החוקרים בחנו זני חיידקי ספציפיים במעי אשר תוארו בשכיחות שונה בין משתתפים עם סוכרת מסוג 2 וקדם-סוכרת ובין אלו עם משק סוכר תקין (p<0.10).

הממצאים הצביעו על 19 זנים שונים מבחינה פילוגנטית אשר נקשרו עם סוכרת מסוג 2. שני זני Streptococcus, עדות למצב פרו-דלקתי, ו-Bacteroides fragilis, זן אימונוגני מייצר פרגיליזון, היו נפוצים יותר באופן בולט בחולים עם סוכרת מסוג 2. עוד עולה מהנתונים כי Prevotella copri, הנפוץ במערכת העיכול ועשוי לייצר כמויות גדולות של חומצות אמינו מסועפות-שרשרת, היה נפוץ יותר במיקרוביום המעי בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מגוון פילוגנטי בין זנים תואר עם 27 זנים שונים ונקשר עם הבדלים בסיכון לסוכרת מסוג 2. החותמת המיקרוביאלית השונה בחולים עם סוכרת מסוג 2 תרמה לשינויים במסלולי גליקוליזה והתססה של בוטירט לצד הגברת ייצור מרכיבים מבניים של חיידקים.

החוקרים מאמינים כי השינויים בהרכב המיקרוביום של מערכת העיכול גורמים לסוכרת מסוג 2. להערכתם, השינויים בהרכב המיקרוביום עשויים להופיע תחילה, כאשר סוכרת מתפתחת מאוחר יותר, ולא ההיפך, אם כי דרושים מחקרים פרוספקטיביים או התערבותיים נוספים במטרה לאשר טענה זו.  במידה ומחקרים נוספים יוכיחו כי הקשר בין השינוי במיקרוביום ובין ההפרעה במשק הסוכר הינו קשר סיבתי, אזי ייתכן ואמצעים לשינוי המיקרוביום יפחיתו את הסיכון לסוכרת מסוג 2.

Nature Medicine, Jul 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה