הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים.

מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים שסבלו מכאב עם מדד NRS (או Numerical Rating Scale) של לפחות 3 נקודות ביחידת התאוששות חולקו באקראי לקבלת TENS או טיפול תוך-ורידי באופיואידים.

התוצא העיקרי של המחקר היה משך השהות ביחידת התאוששות לאחר ניתוח.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים במשך האשפוז ביחידת התאוששות בין שיכוך כאבים חשמלי ובין שימוש באופיואידים (ממוצע של 138 דקות לעומת 142 דקות, p=0.74).  בשתי הקבוצות דווח על עוצמת כאב דומה (p=0.58), כמו גם דמיון בשיעורי בחילות (p=0.34) וטשטוש (p=1.00) בעת השחרור מיחידת ההתאוששות.

חולים בשתי הקבוצות דיווחו על שביעות רצון רבה מהטיפול בכאב והטיפול הכולל, ללא הבדלים במשך השהות הממוצעת בבית החולים (587 לעומת 697 דקות, P=0.67).

הצריכה הכוללת של אופיואידים הייתה נמוכה יותר בקבוצת הטיפול ב-TENS (p<0.001); עם זאת, 46% מהחולים בקבוצה זו נדרשו לתוספת טיפול באופיואידים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי TENS בתדירות-גבוהה ועצימות רבה מהווה אפשרות טיפול חליפי להקלה על כאב לאחר-ניתוח ומהווה קו טיפול ראשון בחולים הסובלים מכאב משמעותי לאחר ההתערבות הניתוחית ובאלו בסיכון לתופעות לוואי של אופיואידים.

Eur J Pain, June 29, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה