חשיבות היסטוריית עישון בחיזוי הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית (JAMA Cardiol)

מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology עולה כי הוספת נתונים אודות עישון בעבר, שנות-חפיסה ומספר השנים שחלפו מהפסקת עישון למדד חיזוי סיכון למחלות לב וכלי דם הובילה לשיפור ניכרת ביכולת החיזוי של מדד הסיכון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרב מעשנים כבדים בעבר (היסטוריה של 20 שנות חפיסה ומעלה) ייתכן סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם למשך עד 16 שנים לאחר הפסקת עישון. עם זאת, נוסחת PCE (Pooled Cohort Equations) לא לקחה בחשבון את שנות החפיסה והתייחסה רק למעשנים בהווה וללא-מעשנים, ללא הבחנה בין מעשנים בעבר ואלו שלא עישנו מעולם.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את החשיבות של היסטוריית עישון כתוספת לנוסחת PCE בחיזוי הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית. החוקרים התבססו על נתונים אודות 18,400 בדיקות של משתתפים ממחקר Framingham Heart Study Offspring.

התוצאים העיקריים שנבחנו כללו את היארעות מחלה קרדיווסקולארית טרשתית (אוטם לבבי, אירוע מוחי איסכמי פטאלי/לא-פטאלי, תמותה עקב מחלת לב כלילית).

מדגם המחקר כלל 3,098 משתתפים (גיל ממוצע של 55 שנים; 2,013 נשים) אשר הגיעו לביקור הראשון בין השנים 1971-1975 והיו במעקב עד דצמבר בשנת 2016. באוכלוסיה זו תועדו 358 אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בגברים ו-197 אירועים בנשים.

שיעור המעשנים אי-פעם היה גבוה ועמד על 77% מהגברים ועל 78% מהנשים, עם חציון שנות-חפיסה של 39 בגברים ו-32 בנשים.

החוקרים בנו ארבעה מודלי סיכון מחלה קרדיווסקולארית טרשתית ספציפיים למין, אשר כללו תקנון לעישון בעבר, שנות חפיסה ומספר השנים שחלפו מהפסקת עישון.

בקרב גברים ונשים תועד שיפור מתון אך מובהק סטטיסטית בסיווג המשתתפים לפי קטגוריות סיכון קרדיווסקולארי (0.23 בגברים ו-0.34 בנשים) עם שיפור יכולת הבחנה יחסית (0.19 בגברים ו-0.11 בנשים) לאחר תקנון לעישון בעבר, שנות-חפיסה ומספר שנים שחלפו מהפסקת עישון.

החוקרים כותבים כי מספר המעשנים לשעבר מצוי במגמת עליה ומטופלים אלו מצויים בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם למשך עד 16 שנים לאחר הפסקת עישון. במידה וממצאים אלו יאושרו באוכלוסיות מרקע אתני ומצב סוציו-אקונומי שונה, אזי הוספת משתנים אלו למודלים לחיזוי הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית עשויה להביא לשיפור יכולת חיזוי הסיכון במעשנים בהווה ובעבר.

JAMA Cardiol 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    האם טיפול ב-Semaglutide עשוי לסייע בהפסקת עישון? (Ann Intern Med)

    בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו ב- Semaglutideתועדו סיכויים נמוכים יותר לקבלת טיפול רפואי בשל תלות בטבק, בהשוואה לתרופות אחרות המשמשות לאיזון רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.  ממצאי המחקר מציעים כי טיפול ב- Semaglutide עשוי לסייע במאמצים להפסקת עישון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • האם הסיכון לתמותה בחולים למעלה מעשר שנים לאחר התקף לב גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית? (J Am Coll Cardiol)

    האם הסיכון לתמותה בחולים למעלה מעשר שנים לאחר התקף לב גבוה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית? (J Am Coll Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי בחולים עם אבחנה של אוטם לבבי עם עליות מקטע ST שעברו התערבות כלילית מילעורית ראשונית עם טיפול בהתאם להנחיות, שיעורי התמותה לאחר עשר שנים בקרב אלו ששרדו לאחר 90 ימים היו גבוהים ב-2% בלבד בהשוואה לשיעורי התמותה באוכלוסייה הכללית. ברקע […]

  • ההשפעה של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר בידוד ורידי הריאה (Int J Cardiol)

    ההשפעה של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר בידוד ורידי הריאה (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי עישון סיגריות מלווה בסיכון מוגבר להישנות פרפור פרוזדורים לאחר בירור ורידי הריאה, עם עדות לסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים התקפי וקבוע. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מאסיה הצביעו על תוצאות סותרות בכל הנוגע להשפעה הקלינית של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם השלמת בדיקות לבביות לא-פולשניות לכאבי חזה מפחיתה את הסיכון הלבבי? (Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes)

    האם השלמת בדיקות לבביות לא-פולשניות לכאבי חזה מפחיתה את הסיכון הלבבי? (Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes)

    הגדלת היקף בדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית לא הפחיתה את הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים בתוך שנתיים מפניה לחדר מיון של מבוגרים בשל כאבי חזה וללא אוטם לבבי חד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הקשר בין בדיקות לא-פולשניות להערכה לבבית ובין התוצאות הלבביות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה