תרופות ממשפחת PPI עשויות להביא לעליה בסיכון לנזק כלייתי סמוי וכרוני (Kidney Int.)

מבין התרופות החדשות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor), בלמעלה ממחצית מאלו שיפתחו פגיעה כלייתית כרונית תחת נטילת התרופות הללו לא זוהו סימנים לנזק כלייתי חד מלכתחילה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Kidney International.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי תרופות ממשפחת PPI מעלות את הסיכון לנזק כלייתי חד, דלקת כלייתית אינטרסטיציאלית ומחלת כליות כרונית. עם זאת, לא היה ידוע אם טיפול בתרופות אלו קשור בסיכון מוגבר לנזק כלייתי כרוני בהעדר אירוע מוקדם של נזק כלייתי חד. לכן, כעת הם ביקשו לבחון אם מחלת כליות כרונית על-רקע PPI ותוצאים כלייתיים כרוניים אחרים מתווכים רק בנוכחות נזק כלייתי חד.

החוקרים בחנו נתונים אודות 125,596 מטופלים חדשים ב-PPI ו-18,436 מטופלים חדשים בחסמי H2. הם עקבו אחר החולים במשך חמש שנים להשוואת התוצאים הכלייתיים בין שתי הקבוצות.

בהשוואה למטופלים חדשים בחסמי H2, באלו שהחלו טיפול חדש ב-PPI תועד סיכון גדול יותר לקצב פינוי גלומורולארי משוער של מתחת ל-60 mL/min/1.73m2 (יחס סיכון של 1.19), היארעות מחלת כליות כרונית (יחס סיכון של 1.26) וירידה של למעלה מ-30% בקצב פינוי גלומרולארי משוער (יחס סיכון של 1.22) ומחלת כליות בשלב סופני או ירידה של למעלה מ-50% בקצב פינוי גלומרולארי (יחס סיכון של 1.30), לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים ומחלות רקע שונות.

בנוסף, 18.24% מהמטופלים החדשים ב-PPI פיתחו נזק כלייתי חד במהלך תקופה זו, בהשוואה ל-12.67% מהמטופלים החדשים בחסמי H2.

כאשר החוקרים הוציאו מניתוח הנתונים חולים עם נזק כלייתי חד, באלו שטופלו ב-PPI עדיין נותרה עליה בסיכון לתוצאים כלייתיים כרוניים, בהשוואה לאלו שנטלו חסמי H2. בכל מקרה, החוקרים חישוב ומצאו כי מעט פחות ממחצית (44.7%-46.7%) מהסיכון לתוצאים כלייתיים כרונים היה מתווך ע”י נזק כלייתי חד.

מממצאים אלו עולה קשר בין טיפול ב-PPI ובין סיכון מוגבר לנזק כלייתי כרוני בחולים שלא פיתחו בעבר נזק כלייתי חד.

Kidney Int. Published online February 22, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה