מרבית האמריקאים מודעים לסכנות ההשמנה אך בטוחים שהיא נובעת מזללנות ועצלנות (ניו יורק טיימס, ASMBS , הארץ)

בכתבה המתפרסמת בניו יורק טיימס מדווח על סקר שנעשה ע”י NORC, ארגון מחקר עצמאי באוניברסיטת שיקגו, והחברה האמריקאית לניתוחים מטאבוליים ובריאטריים (ASMBS) אשר מראה כי הידע של הציבור האמריקאי על הסכנות הבריאותיות שטומנת בחובה ההשמנה, כגון תמותה מוקדמת, מחלות לב וסוכרת, גדל והתרחב בשנים האחרונות (השמנה וסרטן דורגו באופן דומה מבחינת חומרתן כבעיות רפואיות) אבל עדיין קיימים סטריאוטיפים ותפישות מוטעות אשר משפיעים על אופן הטיפול שאנשים נוטים לבחור.

רוב המשתתפים בסקר מאמינים שהשמנה נגרמת בשל אורח חיים לקוי וחוסר כוח רצון , וששיטת ההרזיה הטובה ביותר היא תזונה נכונה ופעילות גופנית. רק 38% ראו בהשמנה כמחלה בפני עצמה.

גישות אלה הן בניגוד לגישה המדעית ההולכת ומתחזקת על בסיס יותר ויותר מחקרים המראים שההשמנה נגרמת בשל בעיות גנטיות, סביבתיות ונפשיות ושרק שיעור קטן ממנה ניתן לייחס לזללנות ועצלנות.

בעיה נוספת שהחוקרים מציינים היא שגישה מוטעית זו נפוצה גם בקרב רופאים רבים, ולכן רק לשיעור נמוך יחסית של מטופלים (כ-12%) הסובלים מהשמנת יתר הרופא המטפל הציע לעבור ניתוח בריאטרי.

לכתבה בניו-יורק-טיימס    לכתבה המתורגמת ב”הארץ”

The ASMBS and NORC Survey on Obesity in America

הערת המערכת: סביר להניח שהמצב בישראל דומה ולכן לפעילות ציבורית של איגודים רפואיים מקצועיים, ובעיקר החברה הישראלית להשמנה שנוסדה לאחרונה, יש תפקיד חשוב בשינוי הגישה הן בקרב הקהילייה הרפואית והן בקרב הקהל הרחב.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה