האם תוצאות מחקר LEADER מעידות על עידן חדש בטיפול בסוכרת מסוג 2? (N Engl J Med)

ממצאי מחקר LEADER (Liraglutide, Effect and Action in Diabetes: Evaluation of Cardiovascular Outcomes Results A Long Term Evaluation) להערכת הטיפול ב-Liraglutide (ויקטוזה) העידו כי הטיפול הפחית משמעותית את שיעור  האירועים הקרדיווסקולאריים המג’וריים בחולים עם סוכרת מסוג 2 בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

מדובר במחקר שנערך לדרישת מנהל המזון והתרופות האמריקאי להוכחת בטיחות  קרדיווסקולארית של טיפול תרופתי לסוכרת. הממצאים מתפרסמים זמן קצר לאחר תוצאות מחקר EMPA-REG, והם הראשונים להראות אפקט מיטיב על מדדים קרדיו וסקולריים בתרופה  ממשפחת האגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. ממצאי מחקר קודם להערכת תכשיר אחר מאותה תרופה, ELIXA, היו נייטראליים.  למרות שהמטרה הראשונית הייתה להראות שהתרופה לא עושה נזק, במחקר זה, ה-LEADER , נמצאה גם השפעה קרדיווסקולרית מיטיבה של התרופה.

מחקר LEADER החל בשנת 2010 ועקב במשך 3.5-5 שנים אחר 9,340 מבוגרים בסיכון גבוה עם סוכרת מסוג 2, שחולקו באקראי לטיפול בזריקה תת-עורית של לירגלוטייד במינון 1.8 מ”ג ביום (או מינון נסבל מקסימאלי) או פלסבו, ביחד עם הטיפול הסטנדרטי.

התוצא העיקרי היה הופעה ראשונה של אחד מהשלושה: תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי לא-פטאלי או אירוע מוחי לא-פטאלי.

לירגלוטייד הפחית את הסיכון לאירועים לבביים מג’וריים ב- 13% בהשוואה לפלציבו (p=0.01 לעדיפות לירגלוטייד), כולל ירידה של 22% בשיעורי תמותה קרדיווסקולארית (4.7% לעומת 6.0%, p=0.007).  מספר החולים בהם יש לטפל למניעת אירוע אחד במהלך שלוש שנים הוא 66 לתוצא המשולב ו-98 לתמותה מכל-סיבה.

שיעורי אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי ואשפוזים עקב אי-ספיקת לב היו נמוכים יותר, באופן שאינו מובהק סטטיסטית, בקבוצת הטיפול בלירגלוטייד, בהשוואה לפלסבו.

הטיפול בלירגלוטייד גם הביא להפחתת המוגלובין מסוכרר, משקל גוף ואירועי היפוגליקמיה, ופרופיל הבטיחות היה דומה לזה שתואר במחקרים קודמים, כאשר אירועים גסטרואינטסינאליים ועליה בקצב הלב דווחו בשכיחות הגבוהה ביותר. היארעות דלקת בלבלב  הייתה נמוכה יותר באופן שאינו מובהק סטטיסטית בקבוצת הטיפול בלירגלוטייד, בהשוואה לפלסבו.

המומחים מאמינים כי בעקבות מחקרי LEADER ו-EMPA-REG צפוי עתה שינוי באופי הטיפול בסוכרת, כאשר בידי רופאים אפשרויות ברורות יותר לבחירה כטיפול קו-שני לאחר מטפורמין באוכלוסיית חולים זו.

N Engl J Med . Published online June 13, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה