הטיפולים התרופתיים היעילים ביותר להפחתת משקל (JAMA)

כל חמש התרופות המאושרות ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשימוש ארוך-טווח במטופלים שמנים או בעלי עודף-משקל לוו בירידה של 5% במשקל הגוף לאחר שנה אחת, בהשוואה לפלסבו, אך עם שני תכשירים Phentermine/Topiramate בשחרור-מבוקר ו-Liraglutide (סאקסנדה) תועדו הסיכויים הגבוהים ביותר לירידה זו במשקל, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת JAMA.

חמש התרופות מאושרות לטיפול בהשמנה (מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה) או בעודף משקל (27 ק”ג למטר בריבוע ומעלה) בשילוב עם לפחות תחלואה נלווית אחת (סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה).

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית אחר מחקרים קליניים אקראיים בקרב מטופלים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר, שטופלו באחת מחמש התרופות המאושרות לשימוש (Orlistat, Lorcaserin, Naltrexone-Bupropion, Phentermine-Topiramate, או Liraglutide) למשך לפחות שנה אחת, בהשוואה לתרופה פעילה או פלסבו.

התוצאים העיקריים כללו את שיעור החולים עם ירידה של לפחות 5% במשקל הגוף וירידה של לפחות 10% במשקל הגוף, היקף הירידה במשקל והפסקת טיפול בשל אירועים חריגים לאחר שנה אחת.

הסקירה כללה 28 מחקרים אקראיים עם כ-29,000 משתתפים (גיל חציוני של 46 שנים, 74% נשים). בקבוצת הפלסבו תועדה ירידה של לפחות 5% במשקל הגוף בקרב 23% משתתפים, בהשוואה ל-75% מהמשתתפים שנטלו Phentermine-Topiramate (יחס סיכויים של 9.22), 63% מהמטופלים ב-Liraglutide (יחס סיכויים של 5.54), 55% מהמטופלים ב-Naltrexone-Bupropion (יחס סיכויים של 3.96), 49% מהמטופלים ב-Lorcaserin (יחס סיכויים של 3.10) ו-44% מהמטופלים ב-Orlistat (יחס סיכויים של 2.70).

לאחר שנה אחת, כל הטיפולים הפעילים לוו בירידה גדולה יותר משמעותית במשקל הגוף, בהשוואה לפלסבו Phentermine-Topiramate לווה  בירידה של 8.8 ק”ג; Liraglutide בירידה של 5.3 ק”ג; Naltrexone-Bupropion לווה בירידה של 5 ק”ג; Lorcaserin בירידה של 3.2 ק”ג ו-Orlistat לווה בירידה של 2.6 ק”ג במשקל הגוף.

בהשוואה לפלסבו, Liraglutide (יחס סיכויים של 2.95) ו-Naltrexone-Bupropion לוו בשיעור הגבוה ביותר של הפסקת טיפול על-רקע תופעות לוואי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מטופלים בעלי עודף-משקל או השמנת יתר, Orlistat, Lorcaserin, Naltrexone-Bupropion, Phentermine-Topiramate ו-Liraglutide, לוו כולן בירידה של לפחות 5% במשקל הגוף, בהשוואה לפלסבו, לאחר שנה אחת. מתן Phentermine-Topiramate ו-Liraglutide לוו בסיכויים הגבוהים ביותר להשגת ירידה של לפחות 5% במשקל.

JAMA. 2016;315:2424-2434

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה