הריון בנשים מעל גיל 40 והסיכון לשבץ בהמשך החיים (כנס השבץ הבינלאומי 2016)

נשים שילדו לאחר גיל 40נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול משבץ המורגי בהמשך החיים, לעומת נשים שהרו וילדו בגיל צעיר יותר. לדברי החוקרים, ידוע כי בנשים מבוגרות יותר קיים סיכון גבוה יותר לסבול מבעיות רפואיות במהלך ההריון אם כי מחקרם מעיד על כך שהנזק הרפואי הפוטנציאלי יתמשך גם אל עתיד הנשים הללו.

המחקר נערך במינסוטה, שם מנהל ד”ר מוחמד פאריד-סורי, שהוביל את המחקר, בית חולים. המחקר הוצג במסגרת כנס השבץ הבינלאומי. לדבריו, נשים הנכנסות להריון בגיל מבוגר צריכות לדעת שהן נמצאות בסיכון מסוים לסבול משבץ המורגי בהמשך. עם זאת, הוא מסייג, מדובר בתוצאות ראשוניות והוא לא ממליץ להסתמך על הממצאים ממחקר זה בקבלת החלטות רפואיות.

במחקר נכללו למעלה משבעים אלף נשים בנות 50-79 שנכללו במחקר ה-WHI(Women’s Health Initiative). 3306 מתוכן דיווחו על הריונות בגיל 40 או יותר. החוקרים מצאו כי השיעור של שבץ, שבץ המורגי, אוטם שריר הלב (MI) או מוות מסיבות קרדיווסקולריות (CV) היה גבוה בקבוצת הנשים שהרו וילדו בגיל 40 או מאוחר יותר, בהשוואה לנשים שהיו צעירות מ-40 בזמן הריונן.  בניתוח הממצאים שערכו מצאו החוקרים כי נשים שהיו בהריון בגיל 40 או מאוחר יותר היו בעלות סיכוי גבוה ב-60% לסבול משבץ המורגי (יחס הסיכונים 1.60,95% confidence interval, 1.1 – 2.4) , וזאת לאחר שהממצאים עברו התאמה לפי גורמי סיכון: גיל, מוצא אתני,  אי ספיקת לב, לחץ הדם הסיסטולי, פרפור עליות או צריכה של סיגריות ואלכוהול. החוקרים מציינים כי לאחר התאמות אלו הם לא מצאו סיכון מוגבר לתופעות של שבץ איסכמי,MIאו מוות מסיבות קרדיווסקולריות בנשים שהרו בגיל 40 ומעלה.  

החוקרים מסכמים שלאור הממצאים, נשים הרות בגיל 40 ומעלה צריכות לשמור על ולשפר את הבריאות הקרדיווסקולרית שלהן. לרופאים, הם ממליצים להקפיד במעקב גם אחר גורמי סיכון אלה במטופלות בגיל מבוגר, אם באמצעות בדיקות גופניות ובדיקות מעבדה, אם בטיפולים מניעתיים או התערבויות למניעת שבץ או מחלות לב וכלי דם אחרות.

International Stroke Conference (ISC) 2016. Poster WMP50. Presented February 17, 2016.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה