מדד מסת גוף וכושר גופני מנבאים הופעת יתר לחץ דם בגיל מבוגר (JAMA Intern Med)

ממחקר חדש בקרב גברים שבדים, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה קשר בלתי-תלוי בין מדד מסת גוף גבוה ויכולת אירובית ירודה בגיל ההתבגרות ובין סיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם בגיל העמידה, כאשר ההשפעה אדטיבית.

במהלך מעקב ממוצע של 27.5 שנים, 6% מהמשתתפים אובחנו עם יתר לחץ דם, בגיל ממוצע של 49.8 שנים. מדד מסת הגוף הממוצע בתחילת המחקר עמד על 21.1 ק”ג למטר בריבוע, דומה סטטיסטית לחציון של 21.1 ק”ג למטר בריבוע באלו שלא אובחנו עם יתר לחץ דם.

לאחר תקנון לסיפור משפחתי, גורמים סוציו-אקונומיים וערפלנים אפשריים אחרים, במשתתפים בתחילת המחקר שהיו בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר (אחוזון 85 ומעלה בעקומת מדד מסת גוף לפי מין וגיל) תועד סיכון גבוה פי 2.5 לאבחנה של יתר לחץ דם בגיל העמידה, בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף תקין.

לאחר תקנון למדד מסת גוף וערפלנים אפשריים אחרים, החוקרים זיהו קשר בין יכולת אירובית נמוכה ובין עליה של 50% בסיכון ללחץ דם גבוה בגיל העמידה בגברים בשליש התחתון של יכולת אירובית, בהשוואה לאלו בשליש העליון.

השילוב של יכולת אירובית נמוכה ועודף-משקל או השמנת-יתר הביא לעליה של פי 3.5 בסיכון ליתר לחץ דם, בהשוואה לאלו עם יכולת אירובית גבוהה ומדד מסת גוף תקין (p<0.001). גם בקרב גברים עם מדד מסת גוף תקין, יכולת אירובית נמוכה לוותה בעליה של 62% בסיכוי ליתר לחץ דם בגיל העמידה.

לכושר אירובי בשלב מוקדם במהלך החיים השלכות בריאותיות ארוכות-טווח באלו שאינם סובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר. מנגד, לכוח השרירים הייתה השפעה מעטה על הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בגיל העמידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על רופאים לתעד את רמת הפעילות הגופנית במהלך כמעט כל המפגשים עם מטופלים ולנצל את ההזדמנות כמעט בכל ביקור לעודד ולהמליץ על פעילות גופנית לכל המטופלים.

JAMA Intern Med 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה