פאנל מומחים בכנס החברה ליל”ד : את מימצאי מחקר ה-SPRINT ניתן לאמץ אך בזהירות המתחייבת ותוך התאמה אישית למטופלים

בכנס החברה ליל”ד שהתקיים היום בכפר המכביה ושבו השתתפו מאות רופאים הוקדש מושב אחר הצהריים לדיון בסוגיית מחקר ה-SPRINT. כזכור, המחקר הזה הראה שבמטופלים עם סיכון קרדיווסקולרי גבוה (המחקר לא כלל סוכרתיים או חולי עם רקע של שבץ) בחירת יעד טיפולי של הורדת לחץ דם לרמה של 120/80 באמצעות טיפול אינטנסיבי יותר עדיפה באופן משמעותי ומובהק על היעד (שהיה מקובל עד כה) של 140/90 וטיפול מתון יותר .

לאחר שפרופ’ אהוד גרוסמן הציג את עיקרי המחקר דנו חברי הפאנל (ד”ר דב גביש, פרופ’ אורי גולדבורט, פרופ’ נפתל שטרן, פרופ’ ראובן צימליכמן, פרופ’ דניאל לוי, פרופ’ ג’ו כורש) בהנחייתו של יו”ר החברה, פרופ’ יוני שרעבי (בתמונה) בשאלה האם ניתן ונכון לאמץ את הממצאים בקלינקה הפרקטית.

נראה שבקרב מרבית החברים הדעה הייתה שמוקדם עדיין להגדיר את היעד של 120/80 כיעד שאליו יש לחתור לכל קבוצת המטופלים הרלבנטית. נמצאה הסכמה לכך שיש לבחון את מאפייני המטופל ולהחליט בהתאם. למשל למטופל בן 77 עם לחץ דם 138/86ושמתפקד היטב יחסית בעזרת שתי תרופות ליל”ד לא נראה שיש הגיון לחתור כעת להבאתו ל-120/80 על ידי הוספה תרופה אחת או יותר תוך הסתכנות ביותר תופעות לוואי. לעומת זאת לגבר בן 55 , עם סיכון קרדיווסקורלי גבוה יחסית, ועם אותה רמת לחץ דם של 138/86 , ייתכן שהמאמץ להבאתו ל-120/80 על ידי הוספת תרופה אחת או יותר עשוי להשתלם.

היו גם בפאנל כאלה (פרופ’ נפתל שטרן ופרופ’ כורש) שסברו שאי אפשר להתעלם מהתוצאות המרשימות של המחקר, ושיש מקום לשינוי היעדים והתאמת הטיפול בהתאם.

בכל מקרה נראה שהייתה הסכמה לגישה שהציג גם פרופ’ גרוסמן לפיה חייבים ליידע את המטופל על התוצאות הללו, ועל כך שקיימת אפשרות להקטין הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים שונים (בעיקר אי ספיקת לב) מחד, אך מאידך שמעבר לטיפול אינטנסיבי יותר עלול להיות כרוך גם בתופעות לוואי לא פשוטות , כולל פגיעה בתפקוד הכלייתי.

פרופ’ שרעבי שסיכם את הדיון הבטיח שמומחי החברה ליל”ד יקיימו בקרוב דיון בסוגייה ובמימצאים ובהתאם לכך יפיצו נייר עמדה.

סיקור וידאו/מולטי מדיה של הרצאות נבחרות מהכנס כולל המושב שעסק ב-SPRINT יועלה בקרוב לאתר החברה ליל”ד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה