נפח שומן לבבי עולה עם ירידה ברמות אסטרדיול לאחר מנופאוזה (J Clin Endocrinol Metab)

בנשים עם הירידה הגדולה ביותר ברמות אסטרדיול במהלך מנופאוזה ולאחריה, בהשוואה למצב לפני מנופאוזה, תועדה גם העליה הגדולה ביותר בנפח שומן אפיקרדיאלי, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

החוקרים מוסיפים כי מהנתונים עולה כי נפח גדול יותר של משקעי שומן סביב הלב בנשים לאחר מנופאוזה מעיד על השפעה אפשרית של מנופאוזה על פיזור השומן בגוף לאיברים ויסארלים דוגמת הלב, ומדגישים כי שומן סביב הלב הינו גורם סיכון אפשרי בנשים.

המשתתפות במחקר הנוכחי היו חלק מפרויקט SWAN (Study of Women’s Health Across the Nation), כולן בשלב המעבר למנופאוזה, בגילאי 42-52 שנים בעת הגיוס למחקר. באלו שהשלימו הערכת שומן לבבי בוצעה בדיקת EBCT (Electron Beam Computerized Tomography) להערכת משקעי שומן סביב הלב. נשים עם מנופאוזה כירורגית או אלו שנכנסו למנופאוזה עקב טיפול הורמונאלי הוצאו מהמחקר.

החוקרים מצאו כי בנשים בשלב מאוחר של התקופה סביב המנופאוזה ובנשים לאחר מנופאוזה תועדה עליה ממוצעת של 9.88% ברקמת שומן אפיקרדיאלי, בהשוואה לנשים לפני מנופאוזה או בשלב מוקדם של התקופה סביב המנופאוזה. בנשים בשלב מאוחר של תקופה שסביב המנופאוזה או אלו לאחר מנופאוזה תועדה עליה של 20.72% בהיקף שומן פריקרדיאלי, ועליה של 11.6% בהיקף רקמת השומן סביב הלב. עם זאת, לא זוהה קשר בין רקמת השומן סביב אבי העורקים ובין מנופאוזה.

יתרה מזאת, בנשים עם הירידה הגדולה ביותר בריכוז אסטרדיול מתחילת המחקר תועד נפח גדול יותר משמעותית של שומן פריקרדיאלי, בהשוואה לנשים עם הירידה הקטנה ביותר ברמות ההורמון הנ”ל. הבדלים אלו לא היו תחויים במשתני המחקר, כולל גיל הנשים. החוקרים מציינים כי עליה של 20% בשומן פריקרדיאלי עשויה להקביל לעליה של 1% באירועים כליליים.

מצד שני, החוקרים זיהו קורלציה בין עליה במשקעי השומן סביב הלב ובין רמות אנדרוגנים גבוהות יותר. רמות גבוהות יותר של FAI (Free Androgen Index) וריכוזים נמוכים יותר של SHBG (Sex Hormone Binding Globulin) מלוות בנפח שומן גבוה יותר. הנתונים הצביעו על קשר הפוך בין ריכוז FAI ובין שומן סביב אבי העורקים, וכן זוהה קשר מובהק בין ריכוז SHBG ובין שומן בכל משקעי השומן סביב הלב בנשים אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר משמעותי ובלתי-תלוי בין ריכוז נמוך יותר וירידה קטנה יותר בריכוז אסטרדיול ובין נפח גדול יותר של שומן סביב הלב. ייתכן כי זוהי הסיבה לעליה בנפח משקעי שומן סביב  הלב בנשים לאחר מנופאוזה ובאלו בשלב מאוחר בתקופה סביב המנופאוזה.

J Clin Endocrinol Metab. Published online July 15, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה