האם טיפול בדיסליפידמיה מביא למניעת בצקת מקולארית על-רקע סוכרת? (Ophthalmology)

בחולים עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת נטיה מוגברת לעליה בריכוז השומנים בדם, אך תרופות להפחתת רמות השומנים בדם אינן מביאות בהכרח להקלה בחומרת בצקת מקולארית על-רקע סוכרת, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת Ophthalmology.

הסקירה כללה 21 מחקרים שבחנו בצקת מקולארית על-רקע סוכרת באמצעות פרוטוקול Early Treatment Diabetic Retinopathy Study. מטה-אנליזה של שבעה מחקרי מקרה-ביקורת, כולל 1,125 משתתפים, מצא כו ריכוזי כולסטרול כללי, LDL וטריגליצרידים היו גבוהים יותר בחולים עם בצקת מקולארית, בהשוואה לאלו עם סוכרת אך ללא בצקת מקולארית (p<0.001).

לא ניתן היה לשלב את התוצאות מחמישה מחקרי חתך וארבעה מחקרי עוקבה במטה-אנליזה, אך אלו הצביעו על מגמה דומה.

ארבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים כל כ-4,000 משתתפים בחנו את ההשפעה של טיפול ב-Fenofibrate, Fenofibric Acid ו-Atorvastatin. מהנתונים עלה כי אי ןהבדלים בין קבוצות הטיפול והביקורת בחומרת בצקת מקולארית על-רקע סוכרת, או היקף תפליטים.

המחקרים נטו לכלול חולים שהיו בסיכון נמוך להתפתחות בצקת מקולארית על-רקע סוכרת, עובדה שהובילה את החוקרים לכתוב כי המאפיינים הקליניים של המשתתפים במחקרים האקראיים-מבוקרים היו כאלו שלא אפשרו לזהות השפעה ברורה של הפחתת תפליטים מקולארים. הם מסכמים וכותבים כי דרושים מחקרים נוספים במטרה לבחון את הנושא.

Ophthalmology. Published online July 3, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה