הקשר בין טרשת נפוצה ובין רמות ויטמינים שונים בדם (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN)

בהשוואה לביקורות בריאות, בנשים עם טרשת נפוצה רמות נמוכות יותר של חומצה פולית, מגנזיום, וויטמין E וחומרי תזונה אחרים בעלי השפעה נוגדת-דלקת או נוגדת-חמצון, כך עולה מנתונים חדשים, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology.

החוקרים כותבים כי לא ברור אם חסרים אלו בחומרי התזונה הללו גורמים לטרשת נפוצה או שמא מדובר בתוצאה של המחלה הכרונית ודרושים מחקרים נוספים בנושא זה.

מדגם המחקר כלל 27 נשים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית ו-30 ביקורות בריאות שלקחו חלק במחקר להערכת תוספי וויטמין D3. מדגם המחקר כלל נשים לבנות בגילאי 18-60 שנים עם רמות 25OHD של 30 ננוגרם למ”ל או פחות ומדד מסת גוף נמוך מ-30 ק”ג למטר בריבוע בעת הסקירה.

בתחילת המחקר, המשתתפות השלימו את שאלון Block 2005 Food Frequency Questionnaire, הכולל שאלות בנוגע להרגלי תזונה וחומרי תזונה במהלך השנה הקודמת. לאחר מכן הם החלו בנטילת וויטמין D3 במינון 5,000 יחידות ביום, למשך 90 ימים.

החוקרים מדווחים כי מהנתונים עולה כי בנשים עם טרשת נפוצה ריכוז חומרי התזונה השונים, כולל Folate, Magnesium, α-Tocopherol, מגנזיום, Lutein-Zeaxanthin ו-Quercetin, היה נמוך משמעותית בהשוואה לביקורות.

הממצא המשמעותי ביותר תואר בעקבות השוואת Quercetin בין הקבוצות ולא ניתן להסקי מסקנות על-בסיס ערכי p value בלבד. עם זאת, יש מקום להשלים מחקרים נוספים להערכת חשיבות רמות נמוכות יותר של חומרי התזונה הללו בדיאטה של חולים עם טרשת נפוצה, בהשוואה לביקורות בריאות.

לא רק שבחולים עם טרשת נפוצה תועדה צריכה נמוכה יותר של חומרי תזונה מסוימים, בהשוואה למקביליהם הבריאים, אלא הצריכה גם הייתה נמוכה מההקצאה התזונתית המומלצת של חומרי תזונה רבים. עם זאת, בכל המשתתפים במחקר תועדה צריכה נמוכה יותר של חומצה פולית ואלפא-טוקופרול בהשוואה להקצאה התזונתית המומלצת. בחולים עם טרשת נפוצה צריכת המגנזיום הייתה נמוכה מההקצאה התזונתית המומלצת.

החוקרים מוסיפים כי בחולים עם טרשת נפוצה ריכוז קילו-קלוריות הממוצע משומן היה נמוך יותר בהשוואה לביקורות (36.7% לעומת 40.3%). צריכת הנתרן בדיאטה הייתה דומה בשתי קבוצות המחקר.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה