מאפייני נגעים טרשתיים בבדיקת CTA מסייעים בזיהוי נגעים כליליים האחראיים לאיסכמיה (J Am Coll Cardiol Img)

מאפיינים אנטומיים של נגעים טרשתיים מסייעים בקבלת מידע נוסף מעבר להיקף ההיצרות הכלילית בניבוי איסכמיה בחולים עם מחלת עורקים כלילית יציבה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש ינואר בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מאפייני נגעים טרשתיים בבדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) ואיסכמיה עקב הנגעים לפי מדד FFR (Fractional Flow Reserve).

ברקע למחקר הם מסבירים כי FFR הינו מדד הזהב לזיהוי נגעים איסכמיים. למרות שמאפיינים נגעים טרשתיים בבדיקת CTA כולל %APV (Aggregate Plaque Volume %), PR (Positive Remodeling), LAP (Low Attenuation Plaque) ו-SC (Spotty Calcification) מנבאים תסמונת כלילית עתידית, הקשר עם נגעים איסכמיים הוא פחות ברור.

מדגם המחקר כלל 252 משתתפים (17 מרכזים, 5 מדינות, גיל ממוצע של 63 שנים), שהשלימו בדיקת CTA של העורקים הכליליים, כאשר בדיקת FFR בוצעה עבור 407 נגעים כליליים. בדיקת CTA של העורקים הכליליים הגדירה נגעים חוסמים (היצרות כלילית של 50% ומעלה) או נגעים לא-חוסמים (היצרות של פחות מ-50%). מאפיינים טרשתיים של נגעים כליליים לפי בדיקת CTA הוגדרו בנוכחות אחד הבאים: 1) PR, קוטר נגע/קוטר השוואה של מעל 1.10; 2) LAP, נוכחות ווקסל קטן מ-30 יחידות האונספילד; ו-3) SC, נגע נודולארי מסויד קטן מ-3 מ”מ.

מהנתונים עולה כי לפי מדדי FFR זוהתה איסכמיה ב-151 נגעים. החוקרים זיהו קשר בין %APV ובין עליה של 50% בסיכון לאיסכמיה לכל עליה של 5% בנפח APV. עוד זוהה קשר בין מדדי PR, LAP ו-SC ובין איסכמיה, עם שכיחות גבוהה פי 3-5 בהשוואה לנגעים לא-איסכמיים. בניתוח רב-משתנים זיהו החוקרים עליה מדורגת בסיכון לאיסכמיה לכל מאפיין טרשתי אחד (יחס סיכויים של 4.0, p<0.001) ועם שני מאפיינים ומעלה (יחס סיכויים של 2.1). ממצאים אלו היו תלויים בנוכחות מאפיינים טרשתיים של נגעים כליליים, כאשר זוהה קשר בין PR (יחס סיכויים של 5.3) ו-LAP (יחס סיכויים של 2.1) ובין איסכמיה, אך לא זוהה קשר עם SC.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי חומרת היצרות, PR נותר גורם מנבא משמעותי לאיסכמיה עם כל הנגעים, בעוד ש-% APV ו-LAP נקשרו עם איסכמיה רק עם היצרות של 50% ומעלה, אך לא עם היצרות קטנה מ-50%.

לסיכום, %APV ומאפיינים טרשתיים של עורקים כליליים בבדיקת .CTA של העורקים הכליליים מסייעים בזיהוי טוב יותר של נגעים כליליים הגורמים לאיסכמיה. הנתונים מעידים על קשר בין PR ובין כל הנגעים הגורמים לאיסכמיה, בעוד ש-%APV ו-LAP נקשרו רק עם נגעים הגורמים לאיסכמיה של 50% ומעלה.

J Am Coll Cardiol Img. 2015;8(1):1-10

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה