אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

טיפול בסטטינים בחולי אי ספיקת לב עם מקטע פליטה מופחת, ובעיקר באלו עם מחלת לב איסכמית, קשור לשיפור בהישרדות ותוצאות קליניות (circulation )

אנליזה של רשם שוודי המתפרסמת ב-circulation מראה כי באוכלוסיה עם אי ספיקת לב ומקטע פליטה מופחת (HFREF) , ובעיקר במטופלים עם מחלת לב איסכמית , טיפול בסטטינים קשור לתוצאות קליניות טובות יותר.

ברקע מציינים המחברים כי מחקרים קליניים אקראיים שבחנו יעילות סטטינים במטופלים עם HFREF לא הראו שיפור בתוצאות הקליניות. עם זאת, לדעת המחברים, מחקרים קליניים אינם ניתנים תמיד להכללה. מטרת העבודה הנוכחית הייתה לקבוע אם סטטינים קשורים לשיפור בתוצאות הקליניות באוכלוסיה לאומית לא ספציפית של מטופלים עם HFREF ובמטופלים עם HFREF הקשור למחלת לב איסכמית (IHD) .

החוקרים עשו שימוש ברשם לאומי שוודי של אי ספיקת לב שכלל 21,864 מטופלים עם HFREF . הגיל הממוצע היה 72+12 , ומתוכו 29% היו נשים. מתוך קבוצה זו 47% טופלו בסטטינים. ציון ושקלול הפרמטרים של משתמשי הסטטינים כלל 42 משתנים בסיסיים. הקשר בין שימוש בסטטינים והתוצאות הקליניות הוערך באמצעות רגרסיה מסוג COX באוכלוסיה תואמת ביחס של 1:1 בהתבסס על ציוני המשתנים הבסיסיים של המשתתפים והגיל.

יעד המחקר המרכזי היה תמותה מכל סיבה, והיעדים המשניים כללו תמותה קרדיווסקולרית, אישפוז בשל אי ספיקת לב, ויעד משולב של תמותה מכל סיבה או אישפוז קרדיווסקולרי.

ההישרדות לאחר שנה באוכלוסיות התואמות הייתה 83% בקבוצת הסטטינים לעומת 79% בקבוצה שלא טופלה בסטטינים, עם סיכון יחסי מובהק של 0.81 ברווח בר סמך של 0.76-0.86 .

בקבוצה הלא תואמת, ההישרדות בשנה הראשונה הייתה 85% למטופלי בסטטינים לעומת 79% בקבוצה שלא טופלה, וסיכון יחסי מובהק לאחר התאמות לציוני גורמי סיכון וגיל של 0.84 , בטווח בין 0.8-0.89).

אף משתנה בסיסי שנבחן לא היה קשור לתוצאות הטיפול בסטטינים למעט IHD , כשבקבוצה זו יחס הסיכון היה מובהק ועמד על 0.76 (בטווח 0.7-0.82) , כשבקבוצה ללא IHD הסיכון היחסי לא הגיע לידי מובהקות עם יחס של 0.95, בטווח בין 0.85-1.07.

השימוש בסטטינים היה קשור גם עם סיכון מופחת לכל שלושת היעדים המשניים של המחקר.

החוקרים מסכמים כי באוכלוסיה לאומית  לא סלקטיבית עם HFREF , שימוש בסטטינים היה קשור עם שיפור בתוצאות הקליניות (תמותה ואישפוזים קרדיווסקולרים), בעיקר בנוכחות של IHD. מימצאים אלה מנוגדים למחקרים אקראיים ומבוקרים קודמים.

החוקרים ממליצים על ביצוע מחקרים אקראיים ומבוקרים נוספים עם יותר קריטריוני הכללה כלליים , או עם התמקדות גדולה יותר בחולי אי הספיקה עם IHD .

CIRCHEARTFAILURE.114.001730  Published online before print January 9, 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה