הופעה מוקדמת או מאוחרת של מחזור ווסת ראשון מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים מבוגרות (Circulation)

בנשים בשנות השישים והשבעים לחייהן עם הופעת מחזור ווסת ראשון הרבה לפני גיל 13 שנים או לאחר גיל זה, תועדה עליה בסיכון למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות ניתוח חדש של נתונים על-בסיס מחקר Million Women Study. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Circulation.

המחקר מבוסס-האוכלוסיה גייס 1.3 מיליון נשים בגילאי 50-64 שנין, שהוזמנו לבדיקת סקר שגרתיות לסרטן שד ע”י ה-National Health Service Program באנגליה וסקוטלנד בין השנים 1996-2001. כ-70% מהנשים שלקחו חלק לתכניות סקירה נתנו הסכמתם להשיב לשאלונין בנוגע למצב הבריאותי.

במחקר הנוכחי התמקדו החוקרים ב-1.22 מיליון צמשתתפים שהיו במעקב למשך תקופה ממוצעת של 11.6 שנים. במהלך תקופה זו, 73,378 נשים אובחנו עם מחלת עורקים כלילית, 25,362 אובחנו עם אירוע מוח ו-249,426 נשים אובחנו עם סיבוכים של יתר לחץ דם.

בנשים בהן מחזור הווסת החודשי הופיע הרבה לפני או אחרי גיל 13 שנים תועד סיכון מוגבר להפרעות וסקולאריות אלו, לאחר תקנון לשנת הלידה, מדד מסת גוף, גובה, עישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית ומצב סוציו-אקונומי.

מהנתונים עולה קשר בצורת U בין גיל הופעת מחזור ווסת ראשון ובין תמותה או אשפוזים מאוחר יותר עקב מחלת עורקים כלילית, אירוע מוחי, או סיבוכים של יתר לחץ דם בגיל העמידה. הקשר היה עקבי בקרב נשים בכל הקבוצות הסוציו-אקונומיות, בין אם היו רזות, בעלות עודף משקל, או שמנות, או מעשנות בהווה או בעבר או לא מעשנות כלל.

במהלך 11.6 שנות מעקב, בהשוואה לנשים שנכנסו לגיל ההתבגרות בגיל 13 שנים, באלו שנכנסו לגיל ההתבגרות בגיל עשר שנים או קודם לכן נרשמה עליה של 27% בסיכון לאשפוז או תמותה עקב מחלת לב כלילית. באלו בהן המחזור החודשי הופיע לאחר 16 שנים ומעלה נרשמה עליה של 23% בסיכון לתוצא זה. בדומה, בהשוואה לנשים בהן המחזור החודשי הופיע לראשונה בגיל 13 שנים, בנשים בהן המחזור הופיע בגיל 10 שנים או קודם לכן, או בגיל 17 שנים ומעלה, נרשמה עליה משמעותית בסיכון לאירועים מוחיים בהיקף של 16% ו-13%, בהתאמה.

בנשים תועדה עוד עליה של 20% בסיכון לאשפוז או תמותה עקב סיבוכים הקשורים ביתר לחץ דם, בנוכחות מחזור ווסת חודשי ראשון בגיל מבוגר או צעיר מאוד.

                                        

מהממצאים עולה כי מצב הפוריות של נשים עשוי להשפיע על הבריאות הוסקולארית שלהם לאורך זמן, העשויה לבוא לידי ביטוי בגיל העמידה. מדובר במחקר הראשון שהיו גדול דיו בכדי לכמת באופן מהימן את התוצאים הוסקולאריים בגיל העמידה הקשורים עם פוריות מוקדמת בנשים, אך המנגנון עדיין אינו ידוע.

Circulation 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה