מניעת סוכרת ושליטה גליקמית טובה בגיל הביניים מגינים מפני ירידה קוגנטיבית בגיל המבוגר (Ann Intern Med )

מחקר חדש מה-Ann Intern Med מדווח כי מניעת סוכרת ואיזון גליקמי תקין בחולי סוכרת בגיל הביניים קשור לתפקוד קוגנטיבי טוב יותר בגיל המבוגר. 

ברקע מציינים החוקרים כי סוכרת סוג 2 קשורה עם סיכון מוגבר לדמנציה, אך העדות לכך מוגבלת לקשר של סוכרת וקדם סוכרת עם ירידה קוגניטיבית. מטרת המחקר הייתה לקבוע אם סוכרת בגיל הביניים קשורה לירידה קוגניטיבית במהלך 20 שנה, ולאפיין את הירידה ארוכת הטווח בתפקוד הקוגניטיבי לאורך קטגוריות קליניות של רמות HbA1c .

המחקר היה מחקר עוקבה פרוספקטיבי. השתתפו בו 13,351 מבוגרים שחורים ולבנים בגילאים 48-67 בעת תחילת המחקר (בין 1990-92) .

סוכרת הוגדרה במחקר ע”י דיווח עצמי של אבחנה של רופא או שימוש בתרופות נגד סוכרת או רמות HbA1c מעל 6.5% . סוכרת לא מאובחנת, קדם סוכרת, ושליטה ברמות סוכר באנשים שאובחנו כסוכרתיים הוגדרו על ידי רמות HbA1c .  זיכרון וורבלי מעוקב, שטף דיבור שימשו לצורך הערכת תפקוד קוגניטיבי והם סוכמו לציון Z גלובלי.

החוקרים מדווחים כי סוכרת בגיל הביניים הייתה קשורה עם ירידה קוגניטיבית גדולה יותר של 19% לאורך 20 שנים (עם תוצאת Z של 0.15-, בטווח של 0.22- ל-0.08-), בהשוואה לאלו שהיו ללא סוכרת. ירידה בקוגניציה הייתה גדולה יותר באופן מובהק במטופלים עם קדם סוכרת (רמות HbA1c בין 5.7% ל-6.4% ) מאשר אלו עם רמות HbA1c מתחת ל-5.7% .

משתתפים עם סוכרת לא מאוזנת (רמות HbA1c מעל 7%) היו עם ירידה גדולה יותר בתפקוד הקוגניטיבי מאשר אלה עם סוכרת מאוזנת . ההבדל בציון Z מתואם היה 0.16- ,  P = 0.071).

משך מחלה ארוך יותר של סוכרת היה קשור גם עם ירידה גדולה יותר בתפקוד הקוגניטיבי בגיל המבוגר, עם p<0.001 למגמה. שיעורי הירידה לא היו שונים באופן מובהק בין מטופלים לבנים ושחורים.

החוקרים מציינים בין מגבלות המחקר את המדידה הבודדת של HbA1c בתחילת המחקר, בדיקה בודדת של תפקוד קוגניטיבי , ואפשרות להשפעות גיאוגרפיות של השוואות בין מוצאים שונים של מטופלים.

החוקרים מסכמים כי מניעת סוכרת ושליטה גליקמית טובה בגיל הביניים עשויים להגן מפני ירידה בתפקוד הקוגניטיבי בגיל המבוגר.

Ann Intern Med. 2014;161(11):785-793

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה