אנדוקרינולוגיה,סוכרת ומטבוליזם

נגעים טרשתיים בסיכון גבוה מנבאים תסמונת כלילית חדה בחולים הפונים לחדרי מיון בשל כאבי חזה (מתוך הכנס השנתי מטעם Society of Cardiovascular Computed Tomography)

בחולים עם כאב חזה חד, ללא שינויים בתרשים אק”ג או בבדיקת טרופונין בחדר המיון, בדיקת CCTA (Coronary Computed Tomography Angiography) מסייעת בזיהוי נגעים טרשתיים בסיכון גבוה והחולים בסיכון מוגבר להתפתחות תסמונת כלילית חדה, כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם Society of Cardiovascular Computed Tomography.

יתרה מזאת, הסיכון המוגבר לתסמונת כלילית חדה (אוטם שריר הלב או אנגינה לא-יציבה) על-רקע נגעים טרשתיים בסיכון גבוה אינו תלוי בסיכון המוגבר עקב היצרות משמעותית או מספר גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.

החוקרים ביקשו לקבוע אם נגעים טרשתיים בסיכון גבוה, שאובחנו באמצעות בדיקת CCTA, יביאו לשיפור היכולת לאבחן תסמונת כלילית חדה בחולים הפונים לחדרי מיון בשל כאב חזה חד, ללא עדות אובייקטיבית לאיסכמיה של שריר הלב.

הם בחנו את הנתונים אודות 472 חולים בקבוצת CCTA ממחקר ROMICAT II. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 53.9 שנין, כאשר 52.8% היו גברים.

שלושה רופאים מנוסים בחנו את הדמיות ה-CCTA לקביעת נוכחות מחלת עורקים כלילית לא-חסימתית, מחלת עורקים כלילית חסימתית (היצרות מעל 50%) ונגעים טרשתיים בסיכון גבוה.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי וקבעו את הקשר בין נגעים טרשתיים בסיכון גבוה ובין תסמונת כלילית חדה במהלך האשפוז הראשוני ואם הקשר היה תלוי בנוכחות מחלת עורקים כלילית משמעותית וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

בסיכומו של דבר, 37 חולים (7.8%) אובחנו עם תסמונת כלילית חדה במהלך האשפוז הראשוני; חמישה חולים אובחנו עם אוטם שריר הלב ו-32 חולים אובחנו עם אנגינה לא-יציבה. כמחצית מהחולים (55.5%) אובחנו עם מחלת עורקים כלילית, מתוכם רק 9.5% אובחנו עם מחלת עורקים כלילית חסימתית.

בחולים עם נגעים בסיכון גבוה תועד סיכוי גבוה יותר לתסמונת כלילית חדה במהלך האשפוז הראשוני, גם לאחר תקנון להיצרות ומספר גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מתוך הכנס השנתי מטעם Society of Cardiovascular Computed Tomography.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה