המלצה להתערבות מוקדמת להגבלת עליה במשקל במהלך ההיריון בנשים שמנות (מתוך כנס ה-ICE/ENDO)

בנשים שמנות הרות, המקפידות על תזונה אינטנסיבית ותכנית פעילות גופנית במהלך הטרימסטר הראשון תועדה עליה קטנה יותר במשקל הגוף, עם שיעור נמוך יותר של סיבוכי היריון, בהשוואה לנשים שקיבלו טיפול סטנדרטי לפני הלידה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-ICE/ENDO.

בהשוואה לנשים שקיבלו טיפול סטנדרטי, באלו שהקפידו על תכנית אורח חיים בריא תועדה עליה קטנה יותר ב-3.3 קילוגרמים לאורך ההיריון, עם סיכון נמוך יותר להתפתחות רעלת היריון או לידת תינוקות גדולים לגיל ההיריון.

מהתוצאות עולה כי בנשים שמנות והרות יש להתחיל בהתערבות אינטנסיבית, הכוללת תזונה ושינוי אורח חיים, מוקדם ככל הניתן. עם זאת, החוקרים מודעים לכך שקשה לשמור על ההיענות של המטופלים לתכניות כאלו, כאשר רק ממחצית מהמטופלים הלוקחים חלק בהתערבות אינטנסיבית יקפידו על ההוראות לאורך זמן.

מדגם המחקר כלל נשים שמנות מסין, שהיו בהיריון בשבועות 6-12, שחולקו לטיפול סטנדרטי (72 נשים) או תכנית אינטנסיבית (141 נשים), בשתי הקבוצות נכללו ביקורים אצל המיילד.

טיפול סטנדרטי כלל מפגש קבוצתי אחד עם דיאטנית, שדנה עימם בנושא תזונה נכונה ופעילות גופנית מומלצת ועליה מומלצת במשקל הגוף במהלך ההיריון. הקבוצה השניה לקחה חלק במגפש קבוצתי אחד ולאחריו ייעוץ פרטני מותאם לכל אישה, בנוגע לפעילות סדירה, דיאטה מאוזנת של 1,500-2,000 קלוריות ביום, ויעדים לעליה במשקל.

המשתתפות התבקשו לתעד את המזון שצרכו, הפעילות הגופנית והעליה השבועית במשקל הגוף; מידע זה שימש להתאמת התכנית לכל אישה.

רק 68 מבין 141 נשים בקבוצת ההתערבות האינטנסיבית הקפידו על ההיענות לתכנית, מכאן עולה היקף הקושי לשנות אורחות חיים בנשים שמנות. עם זאת, הנשים שהצליחו להקפיד על ההיענות לתכנית האינטנסיבית זכו לתועלת משמעותית.

ב-68 הנשים שהקפידו על ההמלצות תועדה עליה קטנה יותר משמעותית במשקל הגוף במהלך ההיריון, בהשוואה לנשים ללא היענות לטיפול. לאורך ההיריון, בקבוצה הראשונה נרשמה עליה של 10.8 קילוגרמים, בהשוואה לעליה ממוצעת של 14.1 קילוגרמים בנשים ללא היענות לטיפול בקבוצת ההתערבות ובנשים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי.

ההיארעות של קדם רעלת היריון קלה הייתה נמוכה יותר גם כן, כאשר בנשים עם היענות לטיפול לא תועדו מקרים אלו, זאת לעומת 2.7% מהנשים ללא היענות לתכנית ההתערבות ו-6.7% מהנשים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (p=0.031). כמו כן, תועדו שיעורי היארעות נמוכים יותר של לידת תינוק גדול לגיל היריון בנשים שהקפידו על ההתערבות (10.3% לעומת 32.9% בנשים ללא היענות, לעומת 25.0% בנשים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי, P=0.006).

שכיחות מקרוזומיה משקל לידה של מעל 4 קילוגרמים הייתה נמוכה יותר בנשים שהקפידו על ההתערבות (7.4%) בהשוואה לנשים שלא הקפידו על תכנית ההתערבות (27.4%) ובהשוואה לנשים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי (25.0%). החוקרים מציינים כי לידת תינוק במשקל לידה גבוה מעלה את הסיכון לניתוח קיסרי.

ההתערבות לשינוי אורחות חיים לא לוותה באירועים חריגים או השפעות שליליות על גדילת העובר וסיבוכים באם ובעובר.

לסיכום, החוקרים קובעים כי על אנשי צוות רפואי להציע התערבות אינטנסיבית לנשים שמנות מוקדם ככל הניתן במהלך ההיריון, ולשאוף לפתח גישות מעשיות לשיפור ההיענות של נשים שמנות להמלצות הרפואיות.

מתוך כנס ה-ICE/ENDO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה