עקביות בשליטה בלחץ דם קשורה לסיכון מופחת לשבץ ראשוני וחוזר, אוטם שריר הלב ותמותה ווסקולרית (STROKE)

ע”פ מחקר חדש מ-STROKE יציבות בשליטה על רמות לחץ דם בקרב מטופלים שחוו שבץ מוחי ושהיו עם רמות סיסטוליות מוגברות בתחילת המחקר,  קשורה לסיכון מופחת לשבץ חוזר .

המחברים מציינים ברקע שהפחתת רמות לחץ דם קשורה להפחתת סיכון ווסקולרי לאחר שבץ. עם זאת, מעט ידוע על הקשר בין עקביות בשמירת רמות לחץ דם והסיכון לאירועים ווסקולרים עוקבים.

החוקרים ביצעו אנליזה פוסט-הוק של המחקר ההתערבותי של נטילת ויטמינים למניעת שבץ אשר כלל 3,680 משתתפים, אשר היו לאחר שבץ (עד 120 יום לאחר), אשר היו במעקב למשך שנתיים, וחולקו לקבוצות בהתאם לשיעור הביקורים בהם לחץ הדם שנמדד היה מאוזן (מתחת ל-140/90 מ”מ כספית) ע”פ השיעורים הבאים:


  • פחות מ-25%

  • בין 25%-40%

  • בין  50%-74%

  • מעל 75%

נעשה שימוש במודל רב משתנים עבור גורמים דמוגרפיים וקליניים לקביעת הקשר בין עקביות בשליטה על רמות לחץ דם לבין שבץ ראשוני ומשני, אוטם שריר הלב, או מוות ווסקולרי.

החוקרים מדווחים כי רק 30% מהמשתפים השיגו שליטה ברמות לחץ דם בשיעור מעל 75% מהזמן (הביקורים).

עקביות בשליטה בלחץ דם במשתתפים שרמת הבסיס של הלחץ הסיסטולי שלהם היה מעל 132 מ”מ כספית נמצאה קשורה לתוצאות המחקר.

מבין המטופלים עם רמת לחץ דם סיסטולי בסיסי מעל האחוזון ה-75 (מעל 152 מ”מ כספית), הסיכון לתוצאות ראשוניות או שניוניות היה נמוך יותר עבור אלו שהשיגו שליטה בלחץ דם מעל 75% מהזמן בהשוואה לאלו שהשיגו איזון בפחות מ-25% מהזמן . סיכון יחסי של 0.46, ברווח בר סמך של -0.26-0.84 וסיכון יחסי  מותאם של 0.51 (בטווח בין 0.32-0.84) .

משתתפים עם ממוצע לחץ דם מתחת ל-140/90 בתקופת המעקב היו בסיכון מופחת לתוצאות ראשוניות או שניוניות בהשוואה לאלה שממוצע לחץ הדם שלהם היה מעל 140/90 מ”מ כספית. סיכון יחסי של 0.76 ,  בטווח בר סמך של 0.62-0.92 .

מסקנת החוקרים היא שבמחקר קפדני זה, רק מעט משליש מהמשתתפים עם שבץ השיגו שליטה בלחץ הדם למשך מעל 75% מזמן המעקב , שהיה כזכור שנתיים.

מעבר לכך, עקביות בשמירת רמות לחץ דם תקינות מבין אלה שהיו עם רמות בסיס סיסטוליות גבוהות של לחץ דם הייתה קשורה להפחתה בסיכון לשבץ חוזר, או שבץ ראשוני, אוטם שריר הלב ומוות ווסקולרי.

Stroke. Published online March 27, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה