מה בין תסמונת דחק בתר-חבלתית בגיל מבוגר ובין מחלות כלי דם? (מתוך כנס ה-AAGP)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס ה- American Association for Geriatric Psychiatry, עולה קשר בין תסמונת דחק בתר-חבלתית (PTSD או Posttraumatic Stress Disorder) במבוגרים ובין התפתחות סוגים מסוימים של מחלות כלי דם, כלל מחלות צרברווסקולאריות ואוטם שריר הלב.

ממחקר שכלל למעלה מ-135,000 מבוגרים מעל גיל 54 שנים עלה כי באלו עם תסמונת דחק בתר-חבלתית תועדה עליה של 80% בסיכוי להיארעות מחלות כלי דם, בהשוואה למקבילים בגיל תואם ללא PTSD. באלו תוארה גם עליה של 82% בסיכון לאוטם שריר הלב, עליה של 60% במחלת כלי דם היקפית ועליה של 56% בסיכון לאי-ספיקת לב.

ממודלים מתוקנים עולה כי באלו עם תסמונת דחק בתר-חבלתית תועדה עליה של 45% בסיכון למחלות כלי דם גם לאורך שמונה שנות מעקב, עליה של 49% בסיכון לאוטם שריר הלב ועליה של 35% בסיכון למחלת כלי דם היקפית, בהשוואה לאלו ללא PTSD.

החוקרים מסבירים כי בספרות הרפואית יש נתונים המצביעים על סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם עם תסמונת דחק בתר-חבלתית, אך התוצאות הספציפיות הללו לא היו ידועות.

במסגרת המחקר נבחנו הרשומות הרפואיות ממדגם אקראי שכלל 200,000 יוצאי צבא, כולם בגילאי 55 שנים ומעלה. הנתונים בתחילת המחקר היו משנים 2000-2003 וכן נבחנו נתוני מעקב מהשנים 2004-2011.

החולים בתת הקבוצה עם PTSD אובחנו לפי ה-ICD-9-CM במהלך שני ביקורים במרפאה, או יותר, בתחילת המחקר. לרוע המזל, החוקרים לא הצליחו לאסוף מידע אודות משך האבחנה של ההפרעה הפסיכיאטרית.

מתוצאות לא-מתוקנות עלה כי בקבוצה עם PTSD תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להתפתחות הפרעות כלי דם, בהשוואה לנבדקים ללא תסמונת דחק בתר-חבלתית. הנתונים מצביעים על יחס סיכון של 1.82 לאוטם שריר הלב, 1.80 להיארעות מחלות לב וכלי דם, 1.60 למחלת כלי דם היקפית ו-1.56 לאי-ספיקת לב.

לאחר תקנון לכל המשתנים, כולל נתונים דמוגרפים, הפרעות הקשורות בשימוש בחומרים, הפרעות פסיכיאטריות אחרות ומחלות רקע דוגמת יתר לחץ דם וסוכרת, הסיכון לכל ארבע מחלות כלי הדם היה גבוה יותר משמעותית עם PTSD, עם יחסי סיכון של 1.49, 1.45, 1.35 ו-1.26 לאוטם שריר הלב, מחלות לב וכלי דם, מחלת כלי דם היקפית ואי-ספיקת לב, בהתאמה.

לסיום, שיעורי ההיארעות המצטברים לאחר שמונה שנים היו גבוהים יותר משמעותית לכל ארבעת הסיבוכים במשתתפים עם PTSD, בהשוואה לאלו ללא ההפרעה הפסיכיאטרית (מחלות לב וכלי דם: 16.1% לעומת 12%; מחלת כלי דם היקפית: 12.8% לעומת 10.7%; אי-ספיקת לב: 11.6% לעומת 10%; אוטם שריר הלב: 8% לעומת 5.7%).

לכן, מהממצאים עולה כי אבחנה של תסמונת דחק בתר-חבלתית בגיל מבוגר מעלה את הסיכון לכל הסיבוכים הללו. דרוש ניטור משמעותי יותר וטיפול בתסמונת דחק בתר-חבלתית במבוגרים למניעת מחלות מסוימות בטווח הארוך. החוקרים מודים כי לא ניתן להכליל את התוצאות למטופלים צעירים יותר או לאזרחים שאינם יוצאי צבא.

מתוך כנס ה-American Association for Geriatric Psychiatry

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה